انتخاب اتود انواع و نکات استفاده از آن

اتود یا مداد نوکی از نوشت‌افزارهایی است که همۀ ما، دست کم در مقطعی از زندگی، با آن سروکار داشته‌ایم. این ابزار نوشتاری خوش قلق، سال‌های زیادی در دستان ما بوده است و نوشته‌های زیادی را با کمک آن نوشته‌ایم. در اواخر سال‌های دبستان دانش‌آموزان با این نوشت‌افزار جدید آشنا می‌شوند و می‌توانند برای نوشتن مشق‌هایشان از آن استفاده کنند.

مداد با نوشتن و تراش کردن تمام می‌شود. جوهر خودکار با نوشتن درنهایت تمام می‌شود. تنها اتود است که می‌تواند سال‌های سال بماند و رفیق چندین سالۀ ما برای نوشتن بشود.

اما برای اینکه یک رفیق نوشتاری خوب بخریم، باید به نکات بسیاری توجه کنیم. مداد نوکی خوب می‌تواند تا سالیان سال بدون هیچ مشکلی سالم بماند و تنها نوک مناسب را برایش بخریم؛ اما این اتود ماندگار باید ویژگی‌هایی هم داشته باشد.

مهم‌ترین نکات برای انتخاب و خرید یک اتود خوب که باید بدانید

انواع مداد نوکی

امروزه تنوع اتودهای فانتزی و مدل‌های گوناگون مداد نوکی باعث شده است تا بسیاری از افراد هنگام خرید آن، دچار سردرگمی بشوند. چگونه باید اتودی بخریم که در عین زیبایی، باکیفیت هم باشد؟ چگونه یک مداد نوکی باکیفیت با قیمت مناسب انتخاب کنیم؟ مغز اتودها چه تأثیری در نوشتن ما خواهند داشت؟

اگر شما هم چنین سؤالاتی دارید، در این مطلب با ما همراه باشید تا به دنیای پیچیده و جذاب مداد نوکی‌ها برویم و یک مداد نو خوب انتخاب کنیم.

مداد نوکی یا اتود چیست؟

افراد بسیاری مداد اتود را با نام‌های مداد نوکی، مداد مکانیکی، خودکار-مداد یا مداد فشاری می‌شناسند. علت مکانیکی بودن این مداد، نوع ساختار آن است که از به هم پیوستن اجزای مختلفی با حرکتی مکانیکی، مغز گرافیتی را به بیرون خدایت می‌کند تا کاربر بتواند با مداد نوکی بنویسد. مغز مداد نوکی هم مانند مغز مداد عادی از گرافیت ساخته شده است؛ اما مغز اتود به اندازۀ یک سوزن ریز و باریک است.

بارزترین ویژگی که اتود را از مداد معمولی متمایز می‌کند این است که نیازی نیست مغز اتود را برای نازک کردن آن بتراشیم. در واقع مغز اتود تعویض شدنی است و شما می‌توانید با داشتن یک مداد اتود، از مغزهای رنگی مختلفی برای نوشتن استفاده کنید.

تاریخچۀ مداد نوکی چیست؟

در قرن شانزدهم میلادی، شخصی به نام کنراد گیسنر در سوییس دست به ابداعی تازه برای ساخت نوعی مداد زد. او می‌خواست نوشت ابزاری اختراع کند که بتوان آن را تنظیم کرد. طرح گیسنر شباهت زیادی با اتودهای امروزی ندارد؛ اما این نخستین تلاش‌ها برای ساخت چیزی شبیه اتودهای امروزی بود.

در طی قرن‌های بعد تلاش‌های دیگری شد تا مداد نوکی‌هایی ساخته شود که راحت‌تر و کاربردی‌تر باشند؛ اما نخستین کوشش جدی که منجر به ثبت اختراع مداد اتود شد، در قرن نوزدهم اتفاق افتاد. در سال 1822 سامپسون موردان و ایزاک هاوکینز شروع به تولید مداد نوکی کردند. اگرچه کارخانۀ آن‌ها در جنگ جهانی دوم نابود شد اما مسیر تحول و ساخت اتودها همچنان پابرجا ماند.

سرانجام در سال 1915 میلادی توکوجی هایاکاوا توانست شکل امروزی‌تر و پیشرفته‌تری از مداد نوکی را بسازد و آن را به تولید انبوه برساند. در سال 1939 میلادی نیز کارلوس کیران، مداد نوکی‌های هایاکاوا را در آمریکا توسعه داد و انواع مداد نوکی با ضخامت‌های گوناگون روانۀ بازار شدند.

مداد نوکی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

ساختار مدادهای اتود یک ساختار مکانیکی است. فنرها، دکمه، پیچ و… در ساختار اجزای اتود، آن را از یک مداد ساده به یک مداد پیچیده تبدیل کرده است. شکل ظاهری مداد نوکی هم بیشتر از آنکه شبیه مداد باشد، به خودکار شباهت دارد.

مداد نوکی‌ها از اجزای گوناگون و قطعات ریز و درشتی تشکیل شده‌اند. بزرگ‌ترین قطعۀ مداد نوکی بدنۀ آن است. این بدنه می‌تواند فلزی، پلاستیکی یا ترکیبی از فلز و پلاستیک باشد. درون بدنۀ مداد نوکی، محفظۀ نگه‌دارندۀ نوک است. درون این محفظه فنر و دکمه‌ای است که به مغز اتود کمک می‌کند به بیرون هدایت شود.

سر مداد نوکی قطعه‌ای جداشونده شبیه خودکار است. این قطعه ممکن است پلاستیکی یا فلزی باشد. در مداد نوکی‌های حرفه‌ای یک سوزن تمیزکننده هم در کنار مداد قرار دارد.

انواع ضخامت مغز اتود

مغز اتودها از یک شاخۀ گرافیتی ظریف تشکیل شده‌اند که اندازه‌ای مشخص دارند. این مغز را درون محفظۀ لوله‌ای اتود قرار می‌دهیم تا با فشاری دکمۀ سر آن، مغز به بیرون هدایت شود.

این مغزها هر کدام ضخامت‌های گوناگونی دارند. این ضخامت‌ها با توجه به نوع کاربرد و سلیقۀ کاربر می‌توانند استفاده شوند. کم ضخامت‌ترین مغز اتود 0.3 و ضخیم‌ترین مغز آن 2 میلی‌متر است.

مغز 2 میلی‌متری می‌تواند به‌عنوان مداد تست‌زنی استفاده شود. معمول‌ترین ضخامتی که دانش‌آموزان استفاده می‌کنند نیز اتود 0.5 و اتود 0.7 است. ممکن است برای کارهای ظریفی چون طراحی یا نقشه‌کشی به نوک‌های نازک‌تر یا ضخیم‌تر نیاز داشته باشید که باید بر اساس نیازتان از اتود مناسب استفاده کنید.

مهم‌ترین نکات برای انتخاب و خرید یک اتود خوب که باید بدانید

اتود 2 میلیمتر

تفاوت مدادهای اتود با مدادهای معمولی چیست؟

پیش‌تر گفتیم که مهم‌ترین وجه تمایز مداد اتود با مدادهای چوبی این است که اتودها نیازی به تراشیده شدن ندارند و با تعویض مغزشان می‌توانند سال‌ها همراه ما باشند.

مسئلۀ مغز مدادهای اتود و معمولی تنها به تراشیده شدن محدود نمی‌شود. مدادهای نوکی به این دلیل که همواره ضخامت یکسانی دارند، در نوشتن می‌توانند رسم‌ الخط یکدست و مرتبی برایمان به وجود بیاورند.

یکی دیگر از تمایزهای مهم و محیط زیستی مداد نوکی با مداد معمولی، موادی است که در ساخت آن‌ها به کار رفته است. مدادهای معمولی اغلب از چوب درختان ساخته می‌شوند؛ اما مدادهای نوکی یا فلزی، پلاستیکی یا ترکیبی از این دو هستند.

پلاستیک و به‌ویژه فلز از مواد مقاوم و ماندگاری هستند که در صورت نگهداری صحیح می‌توانند دهه‌ها استفاده شوند. به همین دلیل مداد نوکی از نظر سازگاری با محیط زیست در جایگاه بالاتری از مدادهای چوبی معمولی قرار دارد.

اگرچه قیمت خرید مداد نوکی درجه یک بالاتر از مداد معمولی است اما در هر حالتی خرید مداد نوکی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از مداد معمولی است.

انواع مداد نوکی

در بخش‌های قبل از تقسیم‌بندی مداد نوکی بر اساس ضخامتشان گفتیم. در این دسته بندی مدادهای نوکی در بازۀ ضخامتی 0.3 تا 2 میلی‌متر قرار می‌گیرند.

اما اتودها را بر اساس شکل و کاربردشان هم می‌توان تقسیم کرد.

از نظر ظاهری مداد نوکی‌ها به سه دستۀ فلزی، پلاستیکی و فلزی‌پلاستیکی تقسیم می‌شوند. دربارۀ این تقسیم‌بندی نیز در بخش تفاوت اتود با مداد معمولی صحبت کردیم.

اما در اینجا می‌خواهیم مدادهای اتود را بر اساس شکل ظاهرشان دسته بندی کنیم.

مداد نوکی های فشاری:

اتودهای فشاری از رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین مدادهای مکانیکی هستند. مداد نوکی فشاری با فشار دادن دکمه‌ای که در سر آن قرار دارد، نوک را به بیرون می‌فرستند. مقدار استاندارد بیرون آمدن نوک در مداد نوکی‌های فشاری به میزان فشار وارد شده بستگی دارد.

مداد نوکی های اتوماتیک

برخی از انواع اتودها هستند که نوک مداد نوکی را به‌صورت خودکار تنظیم می‌کنند. این مدل به‌ویژه برای بچه‌هایی که به تازگی می‌خواهند از مداد نوکی استفاده کنند و هنوز کنترل خوبی برای بیرون آوردن نوک اتود ندارند، بسیار مناسب است.

مداد نوکی های محفظه دار:

مداد نوکی‌های محفظه دار، از انواع حرفه‌ای مدادهای نوکی هستند. در این نوع مداد نوکی‌ها محفظه‌هایی تعبیه شده است که نوک‌ها با ضخامت‌های گوناگونی درون آن قرار می‌گیرند تا کاربر هر زمان نیاز داشت از ضخامت‌های مختلف آن استفاده کند.

این مداد نوکی‌های حرفه‌ای برای طراحان و مهندسان نقشه‌کشی مناسب است.

مداد نوکی های رنگی:

تفاوت این نوع اتودها با دیگر انواع آن‌ها در مغز گرافیتی آن‌ها است. مغزهای گرافیتی اتودها فقط سیاه نیستند و می‌توان از مغزهای رنگی با ضخامت‌های مختلف در این اتودها استفاده کرد.

ویژگی های یک مداد اتود خوب

برای آنکه بتوانید کیفیت خوب یک مداد نوکی را بسنجید باید به سه عامل در آن توجه کنید:

  1. اندازۀ مغز اتود
  2. درجۀ سختی مغز گرافیتی اتود
  3. جنس اتود (هم اجزای داخلی و هم بدنۀ آن)

کیفیت خوب این سه معیار در نهایت باعث می‌شوند مداد نوکی هم کیفیتی درجه یک داشته باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی هر یک از این سه عامل بپردازیم.

اندازه مغز اتود

اندازۀ مغز اتودها به این دلیل که بسیار باریک هستند با میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شوند. برای خرید اتو مناسب باید بدانید که هرچه قطر مغز کمتر باشد، ضخامت خطوط ایجاد شدۀ آن کمتر است.

اتودهای حرفه‌ای 0.3 برای کارهای بسیار ظریف مانند طراحی استفاده می‌شوند. برای مثال طراحان برای کشیدن خطوط ظریف مو، مردمک چشم و… از این ضخامت‌های کم استفاده می‌کنند که به‌طورقطع برای استفادۀ دانش‌آموزان مناسب نیست.

اما قطرهایاتود 0.5 و اتود 0.7و در مواقعی اتود 0.9 بیشتر استفاده می‌شوند و در میان دانش‌آموزان و کاربران عادی رایج‌تر هستند.

در انتخاب اتودها باید این نکته را در نظر داشته باشید که اغلب آن‌ها توانایی استفاده از یک مغز گرافیت یکسان را به شما می‌دهند. این یعنی شما نمی‌توانید در اتودی که ضخامت 0.7 دارد، نوک 0.5 استفاده کنید و برعکس.

اگر کار شما به گونه‌ای است که به ضخامت‌های متفاوت نیاز دارید، دو راه وجود دارد؛ یک، چند مداد نوکی با ضخامت‌های گوناگون بخرید و در زمانی که لازم دارید از هر کدام که خواستید، استفاده کنید. دو، هرچند نسبت به هزینۀ اتودهای معمولی بسیار گران‌تر است اما می‌توانید اتودی حرفه‌ای بخرید که قابلیت استفاده از چند ضخامت را به‌طور یکجا دارد و از آن برای کارهایتان استفاده کنید.

در واقع اغلب کاربران عادی هیچ‌گاه به مداد نوکی نیاز ندارند که چند ضخامت را با هم پوشش دهد. به همین دلیل این نوع از مداد نوکی کمتر تولید می‌شود و به دلیل عملکرد خاص و تولید محدود قیمت بالاتری هم دارد.

درجۀ سختی مغز گرافیتی اتود

گفتیم که وجه اشتراک مداد معمولی و مداد نوکی در مغز گرافیتی آن است. اگرچه مغز اتود بسیار باریک‌تر از مغز مداد معمولی است اما سختی گرافیت آن همانند گرافیت مداد است.

گرافیت مغز مداد نوکی هم مانند مداد معمولی دامنه‌ای از H9 تا B9 دارد. اگر مداد نوکی را برای استفادۀ روزمره می‌خواهید از همان درجۀ گرافیت HB باید استفاده کنید که برای نوشتن معمولی است.

اما اگر طراح هستید، با توجه به نیازتان باید از بازۀ گرافیتی H9 تا B9 نوک مناسب کار و اتود مناسب با آن را انتخاب کنید. برای کشیدن خطوط ظریف درجه‌های H کاربردی است و برای ایجاد سایه گرافیت‌های نرم و تیرۀ بازۀ B مناسب است.

برای کارهای نقشه‌برداری و طراحی پیش‌نویس و… نیز گرافیت‌هایی با درجۀ سختی بالاتر نیاز است.

جنس اتود (هم اجزای داخلی و هم بدنۀ آن)

یکی از سازگارترین اختراعات بشر با محیط زیست همین مدادهای اتود است. اتودها از دو مادۀ مقاوم ساخته می‌شوند؛ فلز و پلاستیک. گاهی نیز از ترکیب فلز و پلاستیک ساخته می‌شوند. فلزاتی که در ساخت اتودها به کار می‌رود می‌توانند استیل، تیتانیوم، مس، برنز و… باشد. هرکدام از این فلزات کاربردهای متفاوتی دارند که استفاده از آن‌ها را توجیه‌پذیر می‌کند و در قیمت نهایی مداد نوکی تولیدشده مؤثر است.

مداد نوکی‌های پلاستیکی اگرچه از پلاستیک درجه یک تولید می‌شوند اما نسبت به مداد نوکی فلزی، ارزان‌تر هستند و تنوع ظاهری بیشتری دارند. به همین دلیل اغلب دانش‌آموزان، به‌ویژه دانش‌آموزان کم سن‌تر، طرفدار مداد نوکی‌های پلاستیکی با شکل‌های متنوع و فانتزی هستند.

اما دانش‌آموزان مقاطع بالاتر و دانشجویان کیفیت و ماندگاری را به ارزان بودن و تنوع ظاهری ترجیح می‌دهند. به همین دلیل اغلب از مداد نوکی‌هایی تمام فلزی یا ترکیبی استفاده می‌کنند. مهندسان، معماران، هنرمندان و سایر افراد حرفه‌ای نیز خواهان بهترین کیفیت اتودهای حرفه‌ای هستند.

فلزی، پلاستیکی یا ترکیبی بودن مداد نوکی‌ها صرفاً مربوط به بدنۀ آن‌ها نیست. اجزای داخلی آن‌ها نیز ممکن است تمام فلزی، تمام پلاستیکی یا ترکیبی از فلز و پلاستیک باشد.

اگرچه پلاستیک جزو مواد مقاوم است اما مقاومت آن به اندازۀ فلزات نیست و در نهایت دچار ساییدگی و شکستگی می‌شوند. به همین خاطر مداد نوکی که کاملاً فلزی باشد بیشترین میزان ماندگاری و دوام را دارد.

در ادامه به این می‌پردازیم که چگونه می‌توانیم یک مداد نوکی خوب انتخاب کنیم و چه معیارهایی را در انتخاب آن باید مدنظر داشته باشیم.

اتود 0.5 صورتی درافیکس زبرا

انتخاب مداد نوکی خوب

چگونه یک مداد نوکی خوب انتخاب کنیم؟

خرید یک مداد نوکی خوب دو بخش مهم دارد. ابتدا باید از کیفیت مداد مطمئن شوید که در ویژگی‌های یک اتود خوب به آن‌ها اشاره کردیم. دوم اینکه باید خود شخص، بودجۀ خرید و ارگونومی بدنۀ اتود را در نظر بگیرید تا یک اتود مناسب و خوب خریداری کنید.

در ادامه این سه مورد را بیشتر توضیح می‌دهیم.

  • شخصی که می‌خواهد از اتود استفاده کند: نقش مهمی در تعیین مناسب بودن اتود دارد. اتودی که یک دانش‌آموز نیاز دارد با اتودی که یک طراح نیاز دارد متفاوت است؛ زیرا نیازهای این دو گروه متفاوت‌اند. به همین دلیل پیش از خرید باید به نیاز شخص توجه کرد. دانش‌آموزان مقاطع پایین‌تر به اتودی سبک، زیبا، ارزان (برای گم شدن احتمالی) و مقاوم احتیاج دارند.

به همین دلیل اتودهای پلاستیکی یا ترکیبی فانتزی برای آن‌ها پیشنهاد می‌شود. دانش‌آموزان بزرگ‌تر، دانشجویان و کاربران عادی بیش از زیبایی به کیفیت و دوام اتود توجه می‌کنند. برای این گروه خرید یک اتود ترکیبی یا تمام فلزی با قیمت مناسب کاربردی‌تر است.

اما طراحان و مهندسان و افراد حرفه‌ای بنا به نیاز کاری خود به اتودهای حرفه‌ای نیاز دارند که اغلب هم گران قیمت هستند. این اتودها اگرچه گران‌اند اما کیفیت و ماندگار بسیار بالایی دارند که نیاز کار افراد حرفه‌ای است.

  • بودجۀ خرید اتود: درعین‌حال بودجۀ خرید برای اتود بسیار مهم است. اتودهای پلاستیکی ارزان قیمت هستند اگرچه شاید دوام زیادی نداشته باشند. اتودهای ترکیبی و فلزی به ترتیب قیمت‌های بالاتری دارند اما به همان میزان از کیفیت بیشتری هم برخوردارند.

بودجه نقش تعیین کننده‌ای برای انتخاب اتود دارد. پس با در نظر گرفتن انتظاری که از استفادۀ مداد نوکی دارید، بودجۀ مناسب را برایش هزینه کنید.

  • شکل بدنۀ اتود: مداد نوکی ساعت‌های زیادی قرار است در دست ما قرار بگیرد. با آن واژگان بی‌شماری می‌نویسیم؛ طرح‌های بی‌شماری می‌کشیم و فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهیم. به همین دلیل لازم است علاوه بر کیفیت بالای مواد مصرفی، طراحی بدنۀ آن هم به‌گونه‌ای باشد که بتوانیم برای مدت طولانی از آن استفاده کنیم و در عین حال کمترین درد و خستگی را در دستمان احساس کنیم.

معمول‌ترین و رایج‌ترین قالبی که امتحانش را به‌خوبی پس داده است، قالب استوانه‌ای است. این شکل قالب کمتر از شکل‌ها مربع یا فانتزی دست و انگشتان را خسته می‌کند.

اتودهای بدنه سه گوش هم باعث می‌شوند پیچش ناگهانی هنگام نوشتن به کم‌ترین حد خود برسد. البته اتودهای ارگونومی و حرفه‌ای موجود در بازار کاملاً مناسب قالب دست و برای راحتی انگشتان طراحی شده‌اند.

مزیت های مداد اتود

مدادهای نوکی مزایایی دارند که باعث می‌شود استفاده از آن‌ها کاملاً توجیه‌پذیر و کاربردی باشد. در طول مطلب به ‌صورت پراکنده به برخی از این مزیت‌ها اشاره و دربارۀ برخی از آن‌ها صحبت کردیم. در این بخش به یک جمع‌بندی از مزیت‌های اتود و توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

نیاز به تراشیدن ندارد:

تراشیدن مداد باعث می‌شود تا بدنۀ چوبی مداد و گرافیت آن هدر برود که به‌نوبۀ خود باعث قطع بیهودۀ درختان و آسیب‌های محیط زیستی هم خواهد شد.

اما این مشکل در اتودها وجود ندارد. اتودها دوام و ماندگاری طولانی دارند و مغزش آن‌ها هم نیازی به تراشیدن ندارند. کافی است به محض تمام شدن نوک، نوک جدیدی داخل محفظه بگذارید و کارتان را ادامه دهید.

ضخامت نوک آن ثابت است:

نوک اتود ثابت است. منظور از ثابت بودن این است که قطر و ضخامت آن هنگام نوشتن تغییر نمی‌کند. این ثابت بودن ضخامت باعث می‌شود تا هنگام نوشتن دست خطی یکدست و زیبا داشته باشید.

اگر هم با اتود مشغول طراحی یا نقشه‌کشی هستید، یکدست و ثابت بودن نوک اتود باعث می‌شود تا طرح نهایی شما هم یکدست و مرتب از آب در بیاید.

بادوام و ماندگار:

گفتیم که مواد استفاده‌شده در مداد نوکی از پلاستیک و فلز و ترکیب این دو است. به همین دلیل ماندگاری طولانی‌تری نسبت به انواع مدادهای چوبی یا کاغذی خواهند داشت.

همچنین اتودها قابلیت تعویض مغز گرافیتی خود را دارند. به همین دلیل اگر دوست داشتید با رنگی به جز سیاه بنویسید، کافی است مغز رنگی مناسب با اتودتان را بخرید و با یک اتود چند رنگ بنویسید.

خوش دست بودن:

فلز و پلاستیک قابلیت شکل‌پذیری بهتری نسبت به چوب دارند. به همین خاطر مداد نوکی می‌تواند شکل‌های ارگونومیک‌تر و بهتری بگیرد؛ اما این قابلیت در مدادهای معمولی که نیازمند تراشیده شدن دارند، امکان اجرا ندارد.

معایب مداد اتود

در واقع مدادهای اتود معایب زیادی ندارند. شاید بتوان گفت برخی مدل‌های آن قیمت بالایی دارند که مناسب نیست. اگرچه به دلیل تنوع بسیار زیاد تولیدکننده‌های مداد نوکی، این ایراد چندان به چشم نمی‌آید و خریداران می‌توانند متناسب با هر بودجه‌ای یک اتود باکیفیت و خوب پیدا کنند.

اگر ایرادی در استفاده از اتودها دیده‌اید، لطفاً در کامنت‌ها برایمان بنویسید تا به این مطلب بیفزاییم.

چگونه از مداد اتود به خوبی نگهداری کنیم؟

هر نوشت‌افزاری نیازمند نگه‌داری مناسب خود است. مکانیکی بودن اتودها هم مزید بر علت است که به‌درستی به کار گرفته شوند تا کم‌ترین آسیب را ببینند.

فهرستی از نکاتی را گردآوری کرده‌ایم که برای سالم نگه داشتن اتود لازم است رعایت کنیم. در ادامه هر یک را بررسی می‌کنیم.

  1. مراقب باشید که آب به اتود نفوذ نکند. در تمام اتودها، حتی اتودهای پلاستیکی، قطعه‌ای فنری وجود دارد که فلزی است. جنس این فنر فلزی ضدزنگ نیست پس اگر آب به مداد نوکی شما برسد، این فنر به‌مرور زنگ زده و مداد شما خراب می‌شود.
  2. حرارت هم دشمن مداد نوکی است. هم فلز و هم پلاستیک در مجاورت با دمای و حرارت زیاد دچار دفرمگی و تغییر شکل می‌شوند. تغییر شکل بدنه یا اجزای داخلی اتود هم باعث انسداد و از کار افتادن مداد نوکی می‌شود.
  3. مداد نوکی از اجزایی ظریف ساخته شده است. حتی اتودهای تمام فلزی هم نمی‌توانند زیاد در برابر ضربه مقاومت کنند. اگر عادت دارید به مداد یا اشیای دم دستتان ضربه وارد کنید یا هنگام نوشتن فشار زیادی به مداد وارد کنید، باید بگوییم که به‌زودی چیزی از اتود شما باقی نخواهد ماند. پس مراقب ضربه خوردن اتود باشید.

چگونه خودمان مداد اتود را تعمیر کنیم؟

گفتیم که اتودها مدادهایی مکانیکی و ساخته شده از اجزای گوناگون هستند. به همین خاطر ممکن است دچار خرابی شوند؛ اما جای نگرانی نیست. ساختار اتودها چندان پیچیده نیست و شما در منزل می‌توانید مداد نوکی خود را تعمیر کنید.

گرفتگی محفظۀ نوک اتود و خراب شدن پاک کن آن از شایع‌ترین خرابی‌های مداد نوکی هستند که آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

علل گیر کردن نوک درون محفظه اتود

  1. گاهی بر اثر فشار به نوک اتود، مغزی آن درون محفظه می‌شکند و خرد می‌شود و تکه‌های ریز آن نمی‌توانند به‌خوبی از لوله بیرون بیایند. به همین دلیل گاهی یک تکۀ ریز باقی مانده درون لولۀ اتود مانع از بیرون آمدن مغز گرافیت جدید می‌شود.
  2. اگر قطر مغزی با قطر نوک مداد نوکی منطبق نباشد، ممکن است درون محفظه گیر کند و نتوانید با فشار دادن آن را در بیاورید.
  3. لولۀ محفظۀ نوک بلند است و می‌توان دو یا سه مغز گرافیتی در آن قرار داد تا پس از تمام شدن یکی، دیگری به ترتیب پشت آن بیرون بیاید؛ اما گاهی اوقات این مغزها نمی‌توانند به‌خوبی پشت یکدیگر بگیرند. به همین دلیل باعث گرفتگی و انسداد در محفظه می‌شوند.
  4. گرد و غبار، اشیای ریز یا هر چیزی که بتواند به درون محفظۀ مداد نوکی برود، ممکن است باعث گرفتگی لوله و بیرون نیامدن مغز از اتود شود.

چگونه مداد نوکی مسدود شده را تعمیر کنیم؟

  • با میلۀ تمیز کننده: یکی از ابزارهای کاربردی و مهم برای تعمیر اتودها میلۀ تمیزکننده است. اغلب شرکت‌های معتبری که اتودهای حرفه‌ای تولید می‌کنند، میلۀ تمیزکننده را در کنار اتود قرار می‌دهند. با استفاده از این میلۀ بسیار نازک و ظریف، می‌توان مجراهایی که با خرده مغز گرافیت یا گرد و غبار مسدود شده‌اند را پاک‌سازی کرد.

کافی است محفظۀ لوله‌ای مداد نوکی را از بدنه خارج کنید و با میلۀ تمیزکننده تمام مجاری را پاک کنید تا گرفتگی‌ها باز شوند.

  • بدون میلۀ تمیزکننده: در اتودهای معمولی این میله‌های تمیزکنندۀ مخصوص قرار ندارند. به همین دلیل می‌توان از جسمی مشابه آن مانند سوزن استفاده کرد. مجاری اتودها بسیار باریک‌تر از سوزن‌های عادی به همین دلیل می‌توان از سوزن‌های منجوق‌دوزی که ظریف‌تر هستند، استفاده کنید و مانند میله‌های تمیزکننده، مجاری را از گرفتگی پاک کنید. البته در استفاده از سوزن بسیار مراقب باشید تا به خودتان و اتود آسیبی وارد نشود.

مهم‌ترین نکات برای انتخاب و خرید یک اتود خوب که باید بدانید

مغز گرافیتی مداد نوکی

چگونه پاک کن مداد نوکی را تعمیر کنیم؟

گاهی اوقات پیش می‌آید که پاک‌کن بر اثر فشار زیاد درون محفظه گیر کرده است. در این حالت با استفاده از سوزن یا جسمی نوک تیز و ظریف آن را از داخل محفظه بیرون بیاورید و تمیز کنید. پیش از آنکه داخل جایگاه فلزی‌اش قرار دهید، آن را اندکی بفشارید تا محکم‌تر شود و پاک‌کن را بهتر درون خود نگه دارد. سپس پاک کن را تا جایی که مدنظر دارید، درون جایگاهش فشار دهید و آن را ثابت کنید.

برندهای خوب تولیدکننده مداد اتود

مشتریان و خریداران مداد اتود در سراسر دنیا حضور دارند. به همین دلیل برندهای گوناگونی در اقصی نقاط جهان به تولید انواع اتودها مشغول هستند. در ایران نیز انواع برندهای داخلی و خارجی به عرضۀ مداد نوکی پرداخته‌اند. در این بخش تعدادی از شرکت‌های ایرانی و خارجی تولیدکنندۀ اتود باکیفیت را برای شما فهرست می‌کنیم.

  • فابرکاستل: فابرکاستل یک برند مشهور و عالی آلمانی در زمینۀ تولید انواع نوشت‌افزار است. فابرکاستل یکی از برندهایی است که به‌صورت تخصصی روی ابزار و لوازم هنری هم کار می‌کند. مداد نوکی‌های فابرکاستل در ضخامت‌های گوناگونی تولید می‌شوند اما مهم‌ترین نوع آن، اتود 0.2 میلی‌متر است که مغز گرافیت B2 دارد. این اتود یکی از محصولات پرطرفدار و معروف فابرکاستل است که در طراحی و نقاشی بسیار کاربردی است.
  • پارسی کار: برند ایرانی پارسی کار یکی از برندهای مطرح و خوش سابقه در تولید انواع نوشت‌افزار است. اتودهای 0.5 و 0.7 پارسی کار از پرفروش‌ترین طرح‌های این تولیدکننده هستند. بدنۀ اتودهای پارسی کار از پلاستیک ساخته شده است. به همین دلیل قیمت بسیار مناسبی دارد و برای دانش‌آموزان بسیار کاربردی است.

مهم‌ترین نکات برای انتخاب و خرید یک اتود خوب که باید بدانید

خرید اتود

  • پنتر: پنتر یکی از برندهای قوی و باکیفیت در تولید نوشت‌افزار است. پنتر که به ساخت نوشت‌افزارهای زیبا و کاربردی مشهور است، به‌خوبی توانسته از پس تولد اتودهایی باکیفیت و زیبا بر بیاید. مداد نوکی‌های پنتر بدنه‌ای فلزی و مقاوم دارند. این بدنه‌ها اغلب چند ضلعی هستند که مانع از غلتیدن ناگهانی اتود در دستان می‌شود. در محل تماس با انگشتان هم بخشی لاستیکی برای جلوگیری از سرخوردن قرار گرفته است.
  • زبرا: زبرا یکی از تولیدکننده‌های مداد نوکی است که انواع مدادهای نوکی را در طرح‌ها و ضخامت‌های گوناگون تولید می‌کند. این برند ژاپنی هم مداد نوکی‌هایی مناسب کاربران معمولی و هم افراد حرفه‌ای تولید کرده است. محصولات این برند نیز از کیفیت مناسبی برخوردارند.
  • استدلر: استدلر هم یکی دیگر از برندهای شناخته شده در حوزۀ تولید نوشت‌فزارها است. این برند مشهور انواع گوناگونی از اتودها را تولید می‌کند که برای هر سلیقه و بودجه‌ای مناسب است. در میان انواع مداد نوکی‌هایی که استدلر تولید کرده است، مداد نوکی بدنه فلزی سه بسیار معروف و باکیفیت است.

بدنۀ این مداد نوکی بسیار مقاوم است و هنگام نوشتن سر نمی‌خورد. این اتودها ضخامت 0.5 و 0.7 دارند که برای کارهای روزمره و برخی طراحی‌ها مناسب است.

سخن آخر

در این مطلب تلاش کردیم از اتودها، انواع اتودها، ویژگی‌ها و مزایای آن‌ها، راه‌های تعمیر خانگی اتودها و… اطلاعات مفیدی به شما ارائه کنیم.

باوجود تمام مزیت‌های مداد نوکی، در نهایت برای انتخاب بین مداد معمولی و مداد نوکی باید به عادت‌های نوشتاری و راحتی خودتان توجه کنید. مداد نوکی یک نوشت‌افزار پیشرفته، سازگار با محیط زیست، ظریف و نیازمند مراقبت است که انواع گوناگونی دارد.

هر نوع از مدادهای اتود، کاربرد مناسب خودشان را دارند که متناسب نیازتان می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید. علاوه بر برندهای خارجی معتبر، برندهای ایرانی خوبی هم به تولید انواع مداد نوکی مشغول هستند. از میان همۀ برندها، بهترین برند برای شما همان برندی است که با محصول آن‌ها راحت هستید و به‌خوبی کار می‌کنید.

پیشنهاد می‌کنیم خیلی خودتان را درگیر نام برندها نکنید و به احساس خوشایند محصولی که از آن استفاده می‌کنید توجه کنید تا خرید خوبی داشته باشید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید و کاربردی باشد. از خواندن نظرها و پیشنهادهایتان بسیار خوشحال می‌شویم. در بخش نظرات مشتاق خواندن پیام‌ها و دیدگاه‌های شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.