ماژیک علامت گذار و نقش آن در قدرت نوشتن و خواندن

به طور کلی، یک پیش نویس علمی‌و حتی یک متن علمی، می‌تواند از بخش‌های مختلفی تشکیل شده باشد. برخی از پاراگراف‌های یک متن علمی‌آنقدر پربار و مهم هستند که باید حتما در ذهن سپرده شوند. قطعا پیدا کردن این پاراگراف مهم از میان یک متن طولانی، برای شما کار ساده‌ای نیست. به همین خاطر، توصیه می‌شود که از ماژیک علامت زن برای پررنگ‌تر کردن این بخش از کتاب استفاده شود.

استراتژی‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند به دانش آموزان و دانشجویان کمک کنند تا قدرت خواندن و نوشتن را در خودشان تقویت کنند. یکی از بهترین استراتژی‌ها که توانسته امتحان خود را پس بدهد، استفاده از ماژیک هایلایت است. ماژیک هایلایت می‌تواند باعث پررنگ کردن یک بخش از متن در میان یک عالمه کلمات و متن‌های مختلف شود. به همین خاطر، این ماژیک یک راهنمای کلی برای خواندن و نوشتن شما خواهد بود.

اگر بتوانید تکنیک استفاده از ماژیک علامت زن را در کنار تکنیک خلاصه‌نويسي و يادداشت‌برداري استفاده کنيد، مي توانيد شاهد بهبود عملکرد خودتان در مدرسه و دانشگاه باشيد.

ماژیک علامت گذار آبی پریمک مدل مایندآپ Mind Up Permec

تاثیر استفاده از ماژیک علامت زن در قدرت خواندن و نوشتن

چرا دانش آموزان از ماژیک علامت زن استفاده می‌کنند؟

یکی از سوالات رایجی که در مورد ماژیک علامت زن وجود دارد، لزوم استفاده از آن برای دانش آموزان است. بسیاری از دانش آموزان از ابتدای سال تحصیلی با ذوق و شوق اقدام به خرید ماژیک هایلایت فسفری می‌کنند، ولی فقط چند ماه اول سال را از این ماژیک‌ها استفاده می‌کنند؛ اما اگر بتوانند از ماژیک هایلایت به صورت منظم و اصولی استفاده کنند، قطعا شاهد تاثیر فوق‌العاده آن خواهند بود.

دانش آموزان زمانی که ماژیک هایلایت استفاده می‌کنند که می‌خواهند روی بخش‌های مهم تمرکز کنند. همانطور که از معنای لغوی ماژیک علامت زن مشخص است، این ماژیک برای برجسته کردن یک بخش از متن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ماژیک علامت زن می‌تواند باعث صرفه‌جویی در زمان دانش آموزان شود. چون در واقع، با کمک ماژیک هایلایت اطلاعات به درستی در ذهن دانش آموز طبقه‌بندی می‌شوند. متن موجود در یک کتاب درسی، به دو بخش مهم و غیرمهم تقسیم‌بندی خواهد شد و این موضوع باعث می‌شود که تمرکز دانش آموزان بر روی جزئیات بیشتر، افزایش پیدا کند.

استفاده از ماژیک هایلایت برای مطالعه

بسیاری از دانش آموزان موفق از ماژیک هایلایت در حین خواندن و مطالعه استفاده می‌کنند. ماژیک هایلایت تاثیر بسیار زیادی بر روی قدرت خواندن دانش آموزان دارد. زمانی که یک ماژیک را در دست می‌گیرید و به آرامی‌بخش‌های مهم متن را پررنگ می‌کنید، می‌توانید در ذهن خودتان ثبت کنید که این بخش از متن کتاب بسیار مهم است. در واقع، با هایلایت کردن یک بخش از کتاب، به راحتی می‌توان در ذهن مخاطب این موضوع را ایجاد کرد که این بخش از کتاب مهم است و باید مجددا خواندن شود.

ماژیک هایلایت تاثیر بسیار زیادی بر روی صرفه‌جویی در زمان خواندن دانش آموزان نیز دارد. دانش آموزانی که زمان کافی و تمرکز خوبی برای درس خواندن ندارند، می‌توانند با کمک ماژیک علامت زن، این دغدغه خود را نیز برطرف کنند.

ماژیک علامت گذار پاستلی 8 رنگ اسکول فنس 92315

چرا دانش آموزان از ماژیک علامت زن استفاده می‌کنند؟

هایلایت کردن متن‌های کتاب درسی در کلاس‌های حضوری

حال که مدارس به صورت حضوری برگزار می‌شوند، بسیار مهم است که دانش آموزان در حین برگزاری کلاس تمام تمرکز خود را بر روی صحبت‌های معلم قرار دهند و هر زمانی که متوجه وجود یک نکته مهم در صحبت‌های معم شدند، آن را در کتاب هایلایت کنند.

هایلایت کردن متن کتاب درسی در کلاس‌های حضوری، می‌تواند به دانش آموزان کمک کند تا بعدا با صرف زمان بسیار کم آن بخش‌های مهم کتاب را مطالعه کنند. بسیاری از دانش آموزان پس از اتمام کلاس فراموش می‌کنند که کدام بخش از کتاب مهم بوده و کدام بخش اهمیت چندانی نداشته است. با کمک ماژیک هایلایت می‌توان این مشکل را نیز برطرف کرد و حتی تمرکز و هوشیاری دانش آموزان را نیز تقویت نمود.

البته دانش آموزان باید برای هایلایت کردن بخش‌های مختلف کتاب، به دو نکته مهم توجه داشته باشند. اول اینکه برای هایلایت کردن متن کتاب، نباید زیاده‌روی کنید و تمامی‌خط‌های کتاب را با ماژیک هایلایت علامت بزنید. دومین نکته هم این است که از ماژیک علامت زن برای پررنگ کردن بخش‌های مهم کتاب استفاده کنید.

هایلایت کردن متن‌های کتاب درسی در کلاس‌های آنلاین

کلاس‌های آنلاین می‌توانند تاثیر زیادی بر روی کاهش یادگیری دانش آموزان داشته باشند. به خصوص اینکه این کلاس‌ها، تمرکز دانش آموزان را کاهش می‌دهند و دانش آموزان نمی‌توانند به خوبی بر روی دروس تدریس‌شده تمرکز کنند. هایلایت کردن متن‌های کتاب در کلاس‌های آنلاین، باعث افزایش تمرکز دانش آموزان می‌شود.

بنابراین، والدین می‌توانند برای اینکه به دانش آموزان و فرزندان خودشان کمک کنند، اقدام به خرید یک ماژیک هایلایت باکیفیت کنند و اجازه دهند که دانش آموزان نکات مهم را در کلاس‌های آنلاین با کمک ماژیک هایلایت برجسته کنند. والدین می‌توانند فرزند خود را برای انجام این کار تشویق کنند، چون مطمئنا با هایلایت دقیق متن کتاب‌های درسی در کلاس‌های آنلاین، می‌توانید شاهد موفقیت بیشتر دانش آموزان خودتان باشید.

ماژیک علامت گذار و نقش آن در قدرت نوشتن و خواندن

هایلایت کردن متن‌های کتاب درسی در کلاس‌های حضوری

تاثیر استفاده از ماژیک علامت گذار بر روی قدرت خواندن و نوشتن

حال که با جزئیات استفاده از ماژیک علامت زن و دلیل استفاده از آن آشنا شدید، بسیار مهم است که در مورد تاثیر استفاده از ماژیک هایلایت بر روی قدرت خواندن و نوشتن نیز اطلاعات کسب کنید. تاثیرات مثبت استفاده از ماژیک علامت گذار بر روی قدرت خواندن و نوشتن دانش آموزان، عبارتند از:

ماژیک علامت گذار باعث افزایش تمرکز می‌شود

زمانی که دانش آموز ماژیک علامت زن را در دست می‌گیرد و شروع به علامت زدن متن‌ها و بخش‌های مختلف کتاب می‌کند، می‌تواند به راحتی تمرکز خودش را افزایش دهد. یکی از مشکلات رایج در میان دانش آموزان، عدم تمرکز است. بسیاری از دانش آموزان با کوچک‌ترین محرک خارجی تمرکز خودشان را از دست می‌دهند و نمی‌توانند به خوبی روی درس تمرکز کنند.

ماژیک علامت زن، می‌تواند با افزایش تمرکز دانش آموزان به آن‌ها کمک کند تا قوی‌تر پیش بروند. اگر مشکل تمرکز دانش آموزان با کمک ماژیک هایلایت رفع شود، می‌توانید شاهد بهبود وضعیت درسی دانش آموزان باشید.

ماژیک هایلایت به شما برای طبقه بندی اطلاعات کمک می‌کند

ماژیک هایلایت به خصوص اگر به صورت کدهای رنگی مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند به دانش آموزان برای طبقه‌بندی بهتر اطلاعات کمک کند. بسیاری از دانش آموزان به این دلیل نمی‌توانند به خوبی یک متن را یاد بگیرند، چون همه مطالب مهم و غیر مهم را به صورت یکسان مطالعه می‌کنند.

اما علامت زدن بخش‌های مهم کتاب، نکات کلیدی کتاب و … همگی می‌توانند یک طبقه‌بندی برای مطالعات بعدی شما باشند. اگر با کمک ماژیک‌های مختلف هایلایت، بتوانید بخش‌های مختلف کتاب را با رنگ‌های مختلف علامت بزنید، احتمالا شاهد موفقیت بیشتر خودتان خواهید بود. البته دقت داشته باشید که هر بخش از متن کتاب، نباید با ماژیک علامت زده شود. تنها بخش‌هایی را علامت بزنید که واقعا مهم هستند.

ماژیک هایلایت در زمان شما صرفه جویی می‌کند

زمانی که بتوانید با ماژیک هایلایت بخش‌های مهم از متن کتاب را علامت‌گذاری کنید، می‌توانید در زمان خودتان صرفه‌جویی کنید؛ اما چگونه؟ شما با این کار هر یک از بخش‌های مهم کتاب را طبقه‎بندی کرده اید. این کار باعث می‌شود که بعدا برای خواندن کتاب، نیازی به خواندن تمامی‌بخش‌های کتاب نداشته باشید. شما مستقیما به بخشی مراجعه می‌کنید که قطعا هایلایت شده است.

ماژیک هایلایت در زمان شما برای جستجوی یک بخش مهم از متن هم صرفه‌جویی می‌کند. شاید تا به حال برای شما پیش آمده است که بخواهید یک نکته مهم را مجددا در کتاب پیدا کنید، ولی زمان زیادی را صرف پیدا کردن آن نکته در میان تمامی‌خط‌های کتاب کرده‌اید؛ اما اگر بتوانید این نکته مهم را با یک ماژیک هایلایت رنگی کنید، قطعا زودتر آن را پیدا خواهید کرد.

با ماژیک علامت زن می‌توانید روش‌های مختلف یادگیری را یاد بگیرید

بسیاری از معلمان و حتی اساتید دانشگاه‌ها، به دانش آموزان و دانشجویان روش‌های مختلفی را برای یادگیری بهتر آموزش می‌دهند. ماژیک علامت گذار، دقیقا همان چیزی است که می‌تواند باعث ایجاد تحول در سبک یادگیری هر یک از دانش آموزان شود. هر یک از دانش آموزان قدرت‌های یادگیری مختلفی دارند و این موضوع ایجاب می‌کند که برای هر دانش آموز، یک سبک خاص جهت یادگیری بهتر وجود داشته باشد.

اما اگر بخواهیم یک سبک یادگیری را به همه دانش آموزان معرفی کنیم، ممکن است برخی از دانش آموزان با آن سبک احساس راحتی نکنند. ماژیک هایلایت، می‌تواند باعث ایجاد ایده‌های مختلف در ذهن هر یک از دانش آموزان برای یادگیری شود. شاید یک دانش آموز، شروع به هایلایت کردن کلمه‌های مهم در کتاب کند تا بعدا با کمک کلمات کلیدی، متن مهم را یاد بگیرد؛ اما دانش آموز دیگر دوست دارد که کل پاراگراف مهم کتاب را هایلایت کند. انتخاب این موضوع واقعا به سلیقه و مهارت دانش آموز بستگی دارد.

با ماژیک‌های علامت زن می‌توانید نمره‌های بهتری بگیرید

همه دانش آموزان همیشه به دنبال گرفتن نمره‌های بهترند. برای این کار هم تلاش بسیار زیادی می‌کنند. برخی از دانش آموزان با تلاش‌های فراوان، می‌توانند به نمره کامل دست پیدا کنند و برخی از دانش آموزان هم در نهایت نمره قبولی می‌گیرند. واقعیت این است که نحوه مطالعه این دانش آموزان باعث ایجاد تفاوت در نمره‌های آن‌ها می‌شود.

اگر مشکل یادگیری دانش آموز از عدم تمرکز او باشد، می‌توان با ماژیک هایلایت این مشکل را تا حد زیادی برطرف کرد. ماژیک هایلایت با طبقه‌بندی همه اطلاعات یک کتاب و جدا کردن بخش‌های مهم متن کتاب، می‌تواند برای دانش آموزان یک راهنمای آموزشی باشد! چون دانش آموزان می‌توانند در روزهای پایانی امتحان که قطعا استرس زیاد و زمان کمی‌دارند،

با ماژیک علامت زن سرعت عمل خود را بالا می‌برید

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از ماژیک هایلایت این است که می‌تواند سرعت عمل شما را بالا ببرد. دانش آموزانی که در خواندن و مطالعه کردن، سرعت بسیار پایینی دارند؛ ممکن است بتوانند با ماژیک هایلایت سرعت عمل خودشان را برای مطالعه بالا ببرند. چون با کمک ماژیک هایلایت می‌توانند بخش‌های مهم را از غیر مهم جدا کنند و بیشتر زمان خود را صرف خواندن بخش‌های مهم کتاب نمایند.

با ماژیک هایلایت بهتر نکته برداری می‌کنید

اگر به نکته برداری در حین مطالعه علاقه زیادی دارید، می‌توانید با کمک هایلایت کردن این کار را بهتر انجام دهید. ماژیک هایلایت به شما این امکان را می‌دهد تا بخش‌های مهم را پررنگ‌تر و برجسته‌تر کنید. پس می‌توانید در زمان نکته برداری بخش‌های مهم کتاب، به سراغ همان بخش‌هایی بروید که هایلایت شده‌اند. این موضوع هم می‌تواند به قدرت نوشتن شما در مدرسه و دانشگاه کمک کند. اگر عادت دارید که یادداشت‌ها و نوشته‌های خودتان را دقیق‌تر مطالعه کنید، می توانید از ماژیک هایلایت برای پررنگ‌تر کردن بخش های مختلف متن یادداشت‌برداری شده خودتان استفاده کنید.

ماژیک علامت گذار و نقش آن در قدرت نوشتن و خواندن

تاثیر استفاده از ماژیک علامت گذار بر روی قدرت خواندن و نوشتن

نکات مهم برای استفاده از ماژیک هایلایت

زمانی که یک ماژیک هایلایت را در دست می‌گیرید، شاید تصور نکنید که این ماژیک می‌تواند چه تاثیر عمیقی بر روی مهارت خواندن و نوشتن شما داشته باشد؛ اما اگر بتوانید با در نظر گرفتن نکات اصولی برای استفاده از ماژیک هایلایت، از این ماژیک استفاده کنید، قطعا می‌توانید شاهد اثر فوق‌العاده استفاده از ماژیک هایلایت باشید.

برای اینکه بتوانید از تاثیر ماژیک هایلایت بر روی بهبود شرایط یادگیری خودتان بهره‌مند شوید، بسیار مهم است که با روش‌های اصولی برای استفاده از آن آشنا شوید. در ادامه نکاتی را به شما توضیح می‌دهیم که می‌توانند برای استفاده بهتر از ماژیک علامت زن به شما کمک کنند.

  • سعی کنید زمانی شروع به هایلایت کردن کنید که به پایان یک بخش رسیده‌اید. برای این کار باید کمی‌صبور باشید. قبل از هایلایت کردن یک متن، ابتدا توقف کنید و در مورد آن چیزی که خوانده‌اید، فکر کنید. سپس، می‌توانید مفاهیم اصلی که نیاز به برجسته کردن دارند را هایلایت کنید. این کار باعث می‌شود که بتوانید مفاهیم کلیدی را مشخص کنید و هایلایت کردن غیر اصولی را به حداقل برسانید.
  • خودتان را برای هایلایت کردن یک جمله یا عبارت محدود کنید. به دنبال یک جمله کلیدی باشید تا مفهوم اصلی را به بهترین شکل بیان می‌کند.
  • کلمات و عبارات کلیدی را به جای جملات کامل هایلایت کنید. اگر بخواهید تمامی‌جمله را هایلایت کنید، قطعا به یادگیری خودتان ضرر زده‌اید! شما با هایلایت کردن تنها یک عبارت یا کلمه کلیدی، می‌توانید هنگامی‌که به عبارت مورد نظر نگاه می‌کنید، اشتیاق بیشتری برای خواندن بقیه مطالب داشته باشید.
  • از کدگذاری برای هایلایت کردن استفاده کنید. یک رنگ را برای تعارف و نکات کلیدی در نظر بگیرید. رنگ دیگر هایلایت را برای مثال انتخاب کنید.
  • اگر می‌خواهید قدرت خواندن و نوشتن خود را تقویت کنید، باید به غیر از ماژیک هایلایت، یک مداد نیز در دست خودتان بگیرید. با این کار، می‌توانید یادداشت‌های خودتان را جداگانه در کنار بخش‌هایی که هایلایت کرده‌اید، بنویسید. با این کار، قطعا یادگیری بهتری در موضوعات سخت و حفظی خواهید داشت.
  • ماژیک علامت گذار نارنجی طرح لاک K.m.t

نکات مهم برای استفاده از ماژیک هایلایت

چرا ماژیک هایلایت برای برخی از افراد موثر نیست؟

شاید تا به حال شنیده باشید که برخی از افراد حتی با کمک ماژیک هایلایت، نتوانسته‌اند به موفقیت دست پیدا کنند.  واقعیت این است که هر یک از افراد با سبک‌های مختلفی می‌توانند یادگیری خودشان را تقویت کنند. به همین خاطر، نمی‌توان با اطمینان گفت که همه افراد می‌توانند از تاثیر ماژیک هایلایت بر روی قدرت خواندن و نوشتن بهره‌مند می‌شوند؛ اما اگر بتوان به درستی از ماژیک علامت زن استفاده کرد، می‌تواند شاهد موفقیت بیشتر بود.

استفاده نادرست از ماژیک هایلایت باعث می‌شود که شما نه تنها به موفقیت نرسید، بلکه یک مانع برای رسیدن به موفقیت در شما ایجاد شود؛ اما شاید برای شما این سوال مطرح شود که چگونه می‌توانیم متوجه شویم چه کاری برای هایلایت کردن درست است و چه کاری غلط؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با سه نکته مهم دیگر برای استفاده از ماژیک علامت گذار آشنا شوید.

1. ابتدا متن را نمی‌خوانید

یک اشتباه بزرگ برای استفاده از ماژیک هایلایت این است که ابتدا متن مورد نظر خود را نمی‌خوانید و سپس شروع به هایلایت کردن می‌کنید. قطعا شما با نخواندن یک متن نمی‌توانید متوجه شوید که کدام بخش از متن مهم است و کدام بخش باید هایلایت گردد.

افرادی که بدون خواندن متن و درک مفهوم آن از ماژیک علامت زن استفاده می‌کنند، در واقع دارند در تاریکی هدف می‌گیرند. به همین خاطر ممکن است دو اتفاق برای این افراد پیش بیاید.

  • شما همه آن چیزهایی که تصور می‌کنید مرتبط و مهم هستند را برجسته می‌کنید. در نهایت با یک صفحه‌اي مواجه مي شويد که تعداد خط‌هاي‌هايلايت شده آن بيشتر از تعداد خط‌هاي چاپ شده است.
  • شما احتمالا بخش‌هایی را هایلایت می‌کنید که ارتباط کمی‌با نکات مهم شما دارند. به همین خاطر، در نهایت برای خواندن متن کتاب سردرگم می‌شوید.

بنابراین، بهتر است که چگونه از ماژیک هایلایت استفاده کنیم؟ خیلی ساده است. کافیست که ابتدا متن را بخوانید و سپس، کمی‌به آن فکر کنید. سپس، می‌توانید برای مطالعه در دفعه دوم، از ماژیک هایلایت استفاده کنید.

2. ماژیک هایلایت را با یادداشت برداری جایگزین می‌کنید

برخی از دانش آموزان فکر می‌کنند که می‌توانند با کمک ماژیک علامت زن، از یادداشت برداری استفاده نکنند؛ اما واقعیت این است که ماژیک هایلایت و یادداشت برداری هر دو جزء روش‌های مهم‌اند.

نوشتن یادداشت‌های مهم، بخش مهمی‌برای درک اطلاعات هستند. با نوشتن می‌توانید راحت‌تر متن‌های سخت را درک کنید و به راحتی مفهوم سخت متن‌ها را یاد می‌گیرید. نوشتن می‌تواند باعث افزایش قدرت یادگیری و حفظ کردن شما شود؛ اما هایلایت کردن متفاوت از یادداشت برداری است. با هایلایت کردن می‌توانید بخش‌های مهمی‌از یادداشت خودتان را کلیدی‌تر جلوه دهید. هایلایت کردن می‌تواند به همراه یادداشت برداری، عالی عمل کند؛ اما هرگز نمی‌تواند جایگزینی برای یادداشت برداری باشد.

پس شما می‌توانید از دو روش نکته برداری و استفاده از ماژیک هایلایت استفاده کنید تا قدرت یادگیری خودتان را چندین برابر کنید.

3. فقط از یک هایلایتر می‌کنید

زمانی که بخش‌های مختلفی از متن را هایلایت می‌کنیم، قطعا به دلایل مختلفی این کار را انجام می‌دهیم. در واقع، هدف ما برای هایلایت کردن متفاوت است. پس شما باید از ماژیک‌ها با رنگ‌های متنوع استفاده کنید تا بتوانید اهداف خودتان را برای هایلایت کردن متمایز نشان دهید.

گاهی اوقات ما یک عبارت را در کتاب هایلایت می‌کنیم، چون برای کار ما مفید است و باید آن را بخاطر بسپاریم. گاهی اوقات نیز یک بخش مهم از کتاب را هایلایت می‌کنیم، چون می‌خواهیم بعدا بیشتر آن را بررسی کنیم. شاید هم برخی از اوقات دوست داشته باشیم که با برجسته کردن یک بخش از متن نشان دهیم که با آن موافق نیستیم.

اگر به دلایلی مختلفی بخش‌های مختلف کتاب را هایلایت می‌کنید، می‌توانید از رنگ‌های متفاوت استفاده کنید. چون قطعا با کمک یک ماژیک هایلایت، بعدا گیج می‌شوید و نمی‌دانید که کدام بخش از متن با چه هدفی هایلایت شده است. ماژیک هایلایت فسفری، ماژیک هایلایت زرد، ماژیک هایلایت صورتی از جمله محبوب‌ترین ماژیک های هایلایت برای علامت زدن بخش های مختلف کتاب هستند. با این حال شما می‌توانید بر اساس سلیقه خودتان، بهترین رنگ ماژیک علامت زن را انتخاب کنید.

سخن آخر

ماژیک هایلایت از جمله ابزارهای خاص برای پررنگ کردن متن‌های مختلف در کتاب است. این روزها، بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان اهمیت استفاده از ماژیک هایلایت را برای حفظ تمرکز و یادگیری بهتر درک کرده‌اند؛ اما هنوز هم برخی از افراد نمی‌دانند که چرا ماژیک هایلایت، برای خواندن و نوشتن مفید است؟

ما در این مقاله سعی کردیم که در مورد تاثیر ماژیک علامت زن بر روی قدرت یادگیری، خواندن و نوشتن صحبت کنیم. امیدواریم که با خواندن این مقاله اهمیت استفاده از ماژیک هایلایت را درک کرده باشید و از همین حالا اقدام به خرید ماژیک علامت زن با رنگ‌های متنوع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.