آشنایی با انواع رنگ اکریلیک

آشنایی با انواع رنگ اکریلیک، کاربرد، قیمت و نحوه ساخت

رنگ اکریلیک چیست؟ رنگ‌های آکریلیک، یکی از پرکاربردترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین موادی هستند که برای پروژه‌های مختلف طراحی داخلی و نقاشی مناظر بیرون کاربرد دارند. آن‌ها ظاهر زیبایی در نمای داخلی و خارجی معماری ساختمان ایجاد کرده‌اند. به همین دلیل، به‌خوبی توانستند جای خود را در بازار ایران باز کنند.
رنگ‌های آکریلیک، به‌عنوان موادی نوظهور در بازار شهرت دارند و بعد‌از رنگ‌های روغنی و پلاستیکی، به بازار ایران معرفی شدند. این رنگ‌ها بر پایه رزین هستند. این امر سبب سهولت در اجرا و استفاده آن‌ها شده است. در این مقاله، قصد داریم به بررسی نمونه‌هایی از این ماده صنعتی بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر، با ما همراه باشید.

کاربرد رنگ اکریلیک در یک تقسیم بندی مختصر

رنگ‌های اکریلیک از پلیمریزاسیون اسید اکریلیک، متاکریلیک اسید و مشتقات آن‌ها حاصل می‌شود. حلال رنگ اکریلیک، اغلب بر پایه آب است و به‌واسطه سازگاربودن با محیط‌زیست، استفاده گسترده‌ای دارد. ازاین‌رو می‌توان آن را جایگزین خوبی برای رنگ‌های روغنی دانست. در ادامه، تقسیم‌بندی این ماده صنعتی را برحسب کاربردهای آن می‌خوانید.
• رنگ آکریلیک ساختمان
• رنگ اکریلیک برای نقاشی روی بوم
• رنگ‌های آکریلیک تزئینی برای داخل ساختمان
• رنگ‌های اکریلیک استخری
• رنگ‌های اکریلیک ترافیکی در خیابان‌ها و بزرگ‌راه‌ها

انواع رنگ‌های آکریلیک ساختمانی

آشنایی با انواع رنگ اکریلیک، کاربرد، قیمت و نحوه ساخت

رنگ‌های اکریلیک ساختمانی، دارای 3 طیف مات، نیمه‌براق و براق هستند. این مواد به‌دلیل داشتن رزین، سطح درخشان رنگ‌های روغنی را ندارند. نوع ساختمانی این مواد، برای محیط کار یا منزل استفاده می‌شوند و به‌طور عمده در مقادیر یک کیلویی، 3.5 کیلویی، 7 کیلویی و 10 کیلویی به بازار عرضه می‌شوند. مدل‌های رایجی از این مواد، پرایمر اکریلیک و پرایمین‌ها هستند که در کیفیت‌های متفاوتی وجود دارند.

انواع رنگ اکریلیک نقاشی در رایج ترین برندها

اگر می‌خواهید به رنگ‌آمیزی نمای بیرونی ساختمان‌تان بپردازید، رنگ‌ اکریلیک پایه آب را انتخاب کنید چراکه آن‌ها به‌خوبی فرموله شده‌اند و روی هر سطحی ازجمله بتن، چوب، فلز و سایدینگ قابل استفاده هستند. با مشاهده لیستی که در ادامه ارائه داده‌ایم، می‌توانید این مواد مناسب نقاشی را بشناسید.
• اکریلیک سوداکو
• اکریلیک وستا
• اکریلیک پ.ب.او
• اکریلیک مونمارت
• اکریلیک کادنس
• اکریلیک مایمری
• اکریلیک الوان
• اکریلیک یوشیدا

رنگ اکریلیک سوداکو

رنگ‌های سوداکو، کیفیت و ماندگاری خوبی دارند. آن‌ها سریع خشک می‌شوند و پوشش‌دهی مطلوبی را ارائه می‌دهند. رنگ اکریلیک متالیک کوچک سوداکو، یکی از مدل‌های رایج این ماده است که درخشندگی فوق‌العاده ‌زیبایی را ایجاد می‌کنند و به‌همراه طیف‌های زیرسازی، جهت استفاده برای نقاشی روی بوم، چوب و سایر عناصر کاربرد دارد.
رنگ اکریلیک بزرگ سوداکو، حاوی 125 میلی‌گرم ماده است و نوع کوچک آن، دارای 75 میلی‌گرم. شما باتوجه به مصرف و سطحی که نیاز به‌ رنگ‌آمیزی دارد، می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. این مواد، دارای تنوع و طیف‌های رنگی متنوعی است که در ادامه راجع‌به آن می‌خوانید.

انواع رنگ اکریلیک سوداکو

تمامی مدل‌های رنگ‌های سوداکو برای نقش و طرح‌های دکوراتیو روی اکثر سطوح کاربردی است و شما به‌واسطه آن‌ها می‌توانید تکنیک‌های مختلف هنری مورد علاقه‌تان را پیاده کنید. مدل‌های مختلف این ماده را در ادامه خواهید شناخت.
• رنگ اکریلیک ساده
• رنگ اکریلیک متالیک
• رنگ اکریلیک پاستلی
• رنگ اکریلیک فلورسنت

رنگ های اکریلیک وستا

رنگ وستا، یک محصول ایرانی است که به‌سبب عملکرد بی‌نظیر خود، توانست نقش ویژه‌ای را در دنیای هنر ایفا کند. رنگ اکریلیک وستا از غلظت بالا و پوشانندگی مطلوبی برخوردار است وکار با آن، موجب تولید بوی بد یا گازهای سمی نمی‌شود. به همین دلیل، آسیبی برای محیط‌زیست به‌دنبال نخواهد داشت.
خرید رنگ اکریلیک 75 میل وستا به کسانی که به‌دنبال کیفیت بالا و قیمت مناسب هستند، توصیه می‌شود. آن‌ها به‌خوبی می‌توانند از این ماده مرغوب و مقاوم در برابر اشعه و نور استفاده کنند و از سهولت کاربری آن لذت ببرند.
رنگ اکریلیک 10 رنگ وستا که دارای 10 تیوپ با حجم 37 میل است و همچنین رنگ اکریلیک 12 رنگ وستا 21 میل، از پرفروش‌ترین محصولات این برند هستند. پیگمنت‌های پوشاننده آن‌ها باعث شده تا هنرمندان، برای ترفندهای جدید نقاشی، استفاده زیادی از آن‌ها داشته باشند.

رنگ ‌های اکریلیک پ.ب.او

مواد پ.ب.او دارای رنگدانه‌های خالص، غلیظ و درخشان است. آن‌ها غیرسمی هستند، به‌خوبی در آب حل می‌شوند و انعطاف‌پذیری بالایی دارند. رنگ اکریلیک پ ب او در 48 طیف متنوع استاندارد، 7 رنگ اکریلیک صدفی و 3 طیف فلورسنت وجود دارد.
بسته به فعالیت هنری و نیازی که دارید، اگر به‌دنبال یک رنگ اکریلیک برای سفال، سنگ مصنوعی، چرم و شیشه هستید، سبک پ.ب.او می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. شما با استفاده از برس، کاردک، اسفنج، غلطک رنگ اکریلیک یا ابزارهای دیگر مانند لوله، می‌‌توانید آن را بر روی سطوح اعمال کنید.
رنگ اکریلیک 24 رنگ پ ب او و رنگ اکریلیک 12 رنگ پ ب او، دارای کیفیت‌های عالی و کالیته‌های متنوعی هستند که هیچ‌گونه سم و آلودگی در خود ندارند و در هر نسبت و بدون محدودیتی، می‌توانند با مواد دیگر ترکیب شوند. آن‌ها برای دانش‌آموزان و نقاشان حرفه‌ای، انتخاب مناسبی خواهند بود.

رنگ‌ های اکریلیک مونمارت

پوشش‌دهی رنگی بالا و مقاومت در برابر ازدست‌دادن رنگ در گذر زمان، 2 ویژگی برجسته اکریلیک مونمارت است. هنرمندان از رنگ اکریلیک مونمارت، به‌جهت این‌که سریع خشک می‌شود و تداخلی ایجاد نمی‌کند، به‌شکل گسترده‌ای بهره می‌برند.
نقاشی اکریلیک با رنگ مونمارت بر روی عناصری مانند پارچه، شیشه و کاغذ، زیبایی چشم‌گیری را به نگاه هر بیننده‌ای تقدیم می‌کند. بنابراین، اگر عاشق تنوع در کار هستید و می‌خواهید ایده‌های خلاقانه‌ای را با رنگ‌ها پیاده کنید، مونمارت، گزینه ایده‌آلی محسوب می‌شود.

رنگ اکریلیک کادنس

برای رنگ‌آمیزی تزئینی و دکوپاژ روی گچ، سینی، سرامیک، فلز و پارچه، از اکریلیک‌های کادنس هم استفاده می‌شود. ترکیب رنگ اکریلیک کادنس با آب، باعث می‌شود که این ماده بافتی نرم و یکپارچه به خود بگیرد و به‌راحتی با سایر مواد مخلوط شود.
در گذشته، این ماده اغلب برای نقاشی ساختمان مورد استفاده واقع می‌شد اما درحال‌حاضر، برای پوشش نما، کاشی سنگ، کاغذ دیواری و لوازم چوبی هم، رنگ‌ اکریلیک متالیک کادنس کم‌وبیش دیده می‌شود. به‌دلیل این‌که این مواد در برابر نور خورشید و شست‌وشو مقاوم هستند و سهولت خوبی هم در اجرا دارند، طراحان داخلی، معماران و مجریان، از این مواد استفاده زیادی می‌کنند.

رنگ اکریلیک مایمری

آشنایی با انواع رنگ اکریلیک، کاربرد، قیمت و نحوه ساخت

اکریلیک مایمری، دارای رنگدانه‌های درخشان و زیبایی است و برای اجرای طرح‌های هنری و باکیفیت، بسیار توصیه می‌شود. این محصول غلظت بالایی داد و طیف‌های رنگی متنوعی را در خود گنجانده است. شاید به همین دلیل باشد که این رنگ اکریلیک تیوپی را محصولی حرفه‌ای برای خلق هنرهای جذاب می‌دانند.
اگر در دنیای هنر، به‌دنبال بهترین رنگ اکریلیک نقاشی روی پارچه، روی فلز، چوب و سفال هستید، مایمری، بهترین کیفیت را با درخشندگی، روشنایی و پوشش‌دهی بالایی ارائه می‌دهد و برای رنگ‌آمیزی سطوح بزرگ، محصول مناسبی شناخته می‌شود.

رنگ اکریلیک مات الوان

رنگ‌های مات الوان، برای طراحی معماری داخلی به سبک مدرن، استفاده می‌شوند. این ماده، ضمن این‌که در کالیته‌های متنوعی وجود دارد، با قیمت‌های اقتصادی هم به‌فروش می‌رسد. زیرکار رنگ اکریلیک الوان، یک لایه سیلر استارت لاتکس است که اعمال آن، میزان چسبندگی سطح را افزایش می‌دهد.
رنگ اکریلیک قابل شستشو الوان، به‌راحتی با آب و صابون شسته می‌شود و شما می‌توانید همیشه سطح آن را تمیز و عاری از آلودگی نگه دارید. این ماده فاقد بوی نامطبوع است و برای محیط‌های بسته مزاحمتی ایجاد نمی‌کند.

ماژیک اکریلیک یوشیدا

ماژيک اکریلیک‌ها، در واقع فناوری‌های جدیدی هستند که همانند یک قلم‌مو و رنگ اکریلیک عمل می‌کنند. این محصول در برند یوشیدا، یکی از بهترین ماژيک‌هایی است که سمی نیست و بوی بدی تولید نمی‌کند. همچنین می‌توان از این فرآورده چندکاره، به‌منظور نقاشی روی بوم، فلز و چوب استفاده کرد و از کیفیت و زیبایی رنگ آن لذت برد.

راهنمای خرید رنگ اکریلیک

آشنایی با انواع رنگ اکریلیک، کاربرد، قیمت و نحوه ساخت

اگر به سفارش رنگ اکریلیک فکر می‌کنید، مطالبی که تا اینجا خواندید، قطعا شما را در انتخابی مناسب راهنمایی می‌کند. قبل‌از هرچیز از خودتان بپرسید که قرار است آن را بر روی چه سطوحی اجرا کنید؟ همچنین مشخص کنید که به چه مقادیری از آن احتیاج دارید؟ رنگ اکریلیک مات یا براق؟ خواسته شما کدام است؟
در مرحله بعد، زمانی که به بازار مراجعه کردید و رنگ مد نظرتان را از میان انبوه رنگ‌ها بیرون کشیدید، مطمئن شوید که محصول شما با سایر رنگ‌های اپوکسی سازگاری دارد یا خیر؟ همچنین از فروشنده بخواهید تا در مورد حلال فراورده، نحوه ترکیب رنگ اکریلیک با آب، شکل پوشش‌دهی، خواص آب‌گریزی، استحکام و جنس بافت آن، بیشتر برایتان توضیح دهد.
تاحدامکان سعی کنید رنگ‌های اکریلیک را از فروشگاه‌های معتبری بخرید تا به کیفیت و بافت طبیعی آن اطمینان داشته باشید. در واقع این رنگ‌ها ضمن زیبایی و داشتن پایه حلال، نباید سبب بروز مشکلات زیست‌محیطی و بهداشتی شوند.

رنگ اکریلیک با چی پاک میشه

فرایند پاک‌کردن رنگ‌های آکریلیک چندان پیچیده نیست فقط باید دقت به خرج دهید تا سطح مد نظر شما آسیبی نبیند. به‌طور مثال، شستشوی رنگ اکریلیک از روی شیشه با دستمال مرطوب گرم، درحالی که به مقداری استون یا سرکه آغشته شده است، انجام می‌شود یا به‌واسطه یک تیغ نازک و حرکت از پایین به بالای آن، می‌توانید شیشه را از رنگ بزدایید.
اگر می‌خواهید رنگ‌های آکریلیک را از روی قلم‌موها پاک کنید، بهتر است ابتدا آن را زیر جریان آب داغ بگیرید. سپس مقداری نرم‌کننده به آن بیفزایید. نرم‌کننده باعث می‌شود که رنگ راحت‌تر حل شود. می‌توانید برای تسریع این روند، موهای قلم‌مو را در جهت‌های مختلف حرکت دهید تا مواد اضافی از میان آن‌ها خارج شود.

رنگ اکریلیک برای چه سطوحی مناسب است؟

آشنایی با انواع رنگ اکریلیک، کاربرد، قیمت و نحوه ساخت

رنگ‌های اکریلیک، نسل جدیدی از پوشش‌ها در سطوح متنوع هستند. شما می‌توانید از رنگ اکریلیک برای سنگ مصنوعی، سطوح سیمانی، گچی، پارچه، سفال، کاغذ و هر زمینه دیگری که دل‌خواه شماست، استفاده کنید.
پوشش دهی رنگ اکریلیک بسیار بالاست و از بهترین مواد و تکنولوژي‌های روز دنیا ساخته شده‌ است. به همین علت، نه بوی نامطبوعی ایجاد می‌کند و نه در برابر اشعه خورشید، UV و ماوراءبنفش، به‌راحتی مقاومت و زیبایی خود را ازدست می‌دهد.

چگونه رنگ اکریلیک را رقیق کنیم

احتمالا می‌پرسید که وارنیش رنگ آکریلیک با چی رقیق میشه، باید بگوییم شما می‌توانید غلظت فرآورده را فقط با آب کم‌تر کنید و آن را به مایحتاج قابل مصرف خود مبدل سازید. حالا این ترکیب چگونه صورت می‌گیرد؟
مقدار آب مورد نیاز برای رنگ‌های مختلف از برندهای گوناگون، متفاوت است چون رنگ‌هایی با کیفیت بالاتر، غلظت بیشتری دارند و آب بیشتری می‌طلبند و رنگ‌هایی با کیفیت پایین‌تر که رقیق‌تر هستند، به آب کم‌تری هم نیاز دارند.
ابتدا شما رنگ را درون یک گالن بزرگ بریزید تا غلظت در همه قسمت‌ها یکسان باشد. سپس مقدار آبی که در نظر دارید را کم‌کم به آن بیفزایید و به‌طور مرتب هم بزنید تا با یکدیگر مخلوط شوند. نباید تمام آب را به‌یک‌باره اضافه کنید چون این عملکرد، ساختار رنگ را تغییر می‌دهد و آن را خراب می‌کند.

چگونه رنگ اکریلیک را براق کنیم

آشنایی با انواع رنگ اکریلیک، کاربرد، قیمت و نحوه ساخت

گروهی از اکریلیک‌ها به‌طور ذاتی دارای درخشندگی هستند اما برخی از آن‌ها این ویژگی را ندارند. شما برای براق‌کردن سطح این مواد یا به‌عبارتی، ساخت رنگ اکریلیک متالیک، می‌توانید از مدیوم گلیزاکریلیک کمک بگیرید. این مواد، فاقد پیگمنت هستند و به‌عنوان یک پوشش نهایی، روی سطح کار اعمال می‌شوند.
پیگمنت‌ها بعد از خشک‌شدن، کاملا بی‌رنگ می‌شوند و می‌توانند افزون بر بهبود کشش سطحی ماده، از آن در مقابل رطوبت و آلودگی حفاظت کنند و سبب زنده نشان‌دادن رنگ‌ها و درخشندگی آن‌ها شوند. ناگفته نماند که قیمت رنگ اکریلیک متالیک، به‌دلیل این‌که زیبایی بیشتری دارد، گران‌تر است.

قیمت رنگ اکریلیک به چه شاخص هایی وابسته است؟

فروش رنگ اکریلیک، با تعرفه‌های متغیری صورت می‌گیرد چون با بررسی تفاوت رنگ اکریلیک با پلاستیک یا مقایسه رنگ اکریلیک با رنگ روغن، می‌توان فهمید که اکریلیک‌ها کاربری‌های گسترده‌ای دارند. آن‌ها در فرمولاسیون‌های متعددی طراحی شده‌اند و در سبک‌ها و برندهای مختلفی عرضه می‌شوند.
رنگ‌های اکریلیک باتوجه به نوع درخشندگی (رنگ اکریلیک براق، نیمه‌براق و مات)، پایه حلال آن، استحکامی که دارند، کیفیت و زیبایی، با قیمت‌های متمایز از یکدیگر به‌فروش می‌رسند. همچنین مقدار، عامل مهم دیگری برای تعیین نرخ است. به‌طور مثال، شما نباید انتظار داشته باشید که قیمت رنگ اکریلیک یک کیلویی با بسته‌های 250 گرمی این فرآورده یکسان باشد.

عرضه رنگ اکریلیک در حجم های متنوع

اگر برای خرید رنگ برنامه‌ریزی می‌کنید، جهت برآورد هزینه قبل از شروع کار، باید بدانید که مقدار مورد نیاز شما چقدر خواهد بود؟ شما رنگ‌های آکریلیک را می‌توانید در حجم‌های متنوع زیر خریداری کنید.
• رنگ اکریلیک 25 میل
• رنگ اکریلیک 30 میل
• رنگ آکریلیک 37 میل
• رنگ اکریلیک 75 میل
• رنگ آکریلیک 100 میل
• رنگ اکریلیک 125 میل
• رنگ اکریلیک 250 میل
• رنگ آکریلیک 500 میل
• رنگ آکریلیک 1000 میل

رنگ اکریلیک چه مارکی خوبه

اگر قصدتان خرید آنلاین رنگ اکریلیک باشد، احتمالا زمانی که وبسایت‌ها را زیرورو می‌کنید، با حجم انبوهی از برندها مواجه می‌شوید و این موضوع، قطعا انتخاب را برایتان دشوار می‌کند. ما چندی از بهترین برندهایی که هنگام سفارش رنگ اکریلیک به کارتان می‌آیند را معرفی کرده‌ایم اما حواس‌تان باشد که فقط مارک یک محصول مهم نیست. شما به ویژگی‌ها و امتیازهایی که یک فراورده ارائه می‌دهند، توجه کنید.
• رنگ اکریلیک مسکو
• رنگ اکریلیک ماریس
• رنگ اکریلیک مولتی سورفیس
• رنگ اکریلیک ترمه باران
• رنگ اکریلیک پارس
• رنگ اکریلیک وینزور
• رنگ اکریلیک فلورانس
• رنگ اکریلیک 12 رنگ رپین

جمع‌بندی

اگر می‌خواهید یک ساختمان زیبا از هر منظری داشته باشید، از رنگ اکریلیک برای رقم‌زدن یک طراحی متفاوت کمک بگیرید. در گذشته، نقاشی ساختمان، تنها محدود به رنگ‌های روغنی و پلاستیک بود اما با ورود ماده‌ای به نام اکریلیک که اکثر ما آن را با قابلیت تمیزشوندگی آسان می‌شناسیم، طراحی معماری دچار تحولات شگرفی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.