مجد مارکت
راهنمای خرید مداد رنگی

راهنمای خرید مداد رنگی

سید مجید شاکر
|

1 سال پیش

|

0

راهنمای خرید مداد رنگی

گاهی اوقات انجام بعضی از کارها آنقدر ساده و معمولی بهنظر میرسد که تصور نیاز به تحقیق و بررسی قبل از انجامشان را هم نمیکنیم. خرید برخی از اقلام مصرفی و روزمره، یکی از این کارها است که بهنظر کاری روتین و روزمره بوده و بهراحتی قابل انجام است. خرید بعضی اقلام لوازم التحریر و نوشتافزارها در این دسته کارهای معمولی قرار میگیرند که معمولا بدون دقت و توجه کافی انجام میدهیم. غافل از اینکه با کمی بررسی میتوانیم کاربرد نوشتافزار خود را بیشتر کرده و مدت زمان طولانیتری از آنها بهره ببریم. خرید مداد رنگی نیز یکی از این موارد است.

این کار از این جهت که مدادهای رنگی خریداری شده چه کیفیتی دارند و چقدر میتوانند برای ما کاربردی باشند بسیار مهم است. در ادامه سعی میکنیم راهنمای جامع و مفید درمورد مداد رنگی و خرید مداد رنگی دراختیار شما قرار دهیم تا هنگام خرید این نوشتافزار مهم، بتوانید انتخاب دقیق و درستی داشته باشید.

قیمت مداد رنگی

کاربرد مداد رنگی برای شما

پیش از خرید مداد رنگی، ابتدا باید بدانیم که آن را برای چه کاربردی نیاز داریم.

اینکه ما مدادرنگیهای خود را برای نقاشی حرفهای بخواهیم، انواع طراحیها (مانند طراحی لباس یا طراحیهای مربوط به معماری)، یا برای استفاده معمول کودک مدرسهای خود، کالای مناسبمان را بسیار متفاوت خواهد کرد. هریک از این کاربردها، پرداخت هزینهای مشخص را برای مدادرنگی توجیه میکند. مدادهای رنگی ابزار کار طراحان یا نقاشان محسوب میشوند. بنابراین لازم است از کیفیت بالایی برخوردار باشند و پرداخت مبالغی حتی گاها میلیونی برای آنها دور از منطق نیست. برای مثال، خرید مداد رنگی فابر کاستل پلیکروم که در بالاترین سطح کیفیت و استاندارد قرار دارد، برای کارهای حرفهای، حتی دربرابر مبالغ بالا، منطقی و قابل توجیه است.

اما برای کودک 5 سالهای که از مدادهای رنگی خود بهعنوان وسیلهای تفریحی آموزشی و نوعی اسباببازی استفاده میکند، خرید یک نوع مداد معمولیتر با قیمت مناسبتر کاملا مناسب بوده و جوابگو است. ممکن است شما مدادهای رنگی خود را برای شرکت در کلاس نقاشی بهعنوان مبتدی نیاز داشته باشید. در این مورد سطح کیفی متوسط رو بهبالا، گزینههای مناسبی را برای شما روی میز خواهد گذاشت. گزینههایی که از نظر قیمت نیز برای شروع یک آموزش هنری مقرون بهصرفه ارزیابی میشوند.

جعبه مداد رنگی

ویژگیهای مهم مداد رنگی

پس از مشخص شدن این مهم که مداد رنگی خود را برای چه کاربردی نیاز داریم، لازم است پیش از خرید آن، بدانیم چه ویژگیهایی درمورد مدادهای رنگی مهمند و باید آنها را هنگام خرید بررسی کرد. این ویژگیها عبارتند از:

  • کیفیت مداد رنگی و سطح حرفهای بودن آن
  • برند مداد رنگی که در کیفیت آن تاثیر بسیاری دارد
  • تعداد رنگهای مداد جعبه مداد رنگی و تنوع رنگی موجود در این تعداد و البته تناژ رنگها
  • قیمت مداد رنگیها و تناسب آن با هزینهای که شما در نظر دارید.

دقت داشته باشید که تمامی این موارد در انتخاب درست و دقیق مداد رنگی کاربردی و مناسب برای شما موثرند.

برند مداد رنگی

انواع مدادهای رنگی از نظر کاربرد

اگر بخواهیم درباره کیفیت مداد رنگیها توضیح دهیم باید ابتدا به این مهم اشاره کنیم که اصولا مدادهای رنگی از لحاظ سطح کیفی به دو دسته حرفهای و غیرحرفهای تقسیم میشوند. هر یک از این دو دسته نیز با کیفیتهای مختلف در بازار موجودند.

مدادرنگیهای حرفهای

مداد رنگیهای حرفهای خود از سطح مبتدی تا پیشرفته تقسیم میشوند . برای کارهای هنری و تخصصی مورد استفاده قرار میگیرند.

بسته به سطح کار هنری و نوع کار هنری یکی از انواع مداد رنگی حرفهای را در سطوح مختلف باید انتخاب کرد. معمولا کاربرد این نوع مدادهای رنگی، توسط تولید کننده مشخص میشود و شما در انتخاب نوع مداد رنگی متناسب با نوع کار حرفهای خود مشکلی ندارید. این نوع مداد رنگی دارای رنگدانههای بیشتر است و مغز پررنگتری دارند. بنابراین هنگام استفاده از آنها نیاز نیست فشار چندانی روی کاغذ وارد شود.

مداد رنگیهای غیرحرفهای

این نوع مداد رنگی که از نظر قیمت بسیار ارزانتر از نوع حرفهای است، اما تعداد رنگدانههای آن کمتر است درنتیجه مغز کمرنگتری دارد. برای استفاده از این نوع مداد رنگی نیاز به دقت و صرف وقت بیشتری دارد تا درنهایت نتیجه کار مثبت باشد. مدادرنگیهای غیرحرفهای در بازار به مدادرنگیهای دانشآموزی یا آموتوری نیز معروفند.

البته مداد رنگیهای غیر حرفهای نیز در بازار با سطوح کیفی متنوع عرضه میشوند و میزان رنگدانهها در همه انواع آن یکسان نیست.بهطور کلی اما کیفیت ساخت هر دو نوع مداد رنگی را دوام بدنه، استحکام مغز مدادها درنتیجه عمر بیشتر یا کمتر مدادها، کیفیت و شفافیت رنگها، میزان رنگ دانهها و کیفیت جعبه و بستهبندی مشخص میکند. هنگام خرید مداد رنگی از هر سطحی به خوبی تمامی این موارد را بررسی نمایید.

انواع مداد رنگی

انواع مدادهای رنگی از نظر ساختار

مدادرنگیها از نظر ساختار تولید یک تفاوت بزرگ دارند که در کیفیت عملکرد آنها تاثیر مستقیم دارد. مداد رنگیها را بر این اساس به دو دسته بزرگ تقسیم میکنند که عبارتند از:

مدادهای رنگی مومی

در این نوع مدادهای رنگی، رنگدانههای مغز مداد به کمک موم به هم متصل شده و منسجم میشوند. این نوع مدادهای رنگی مغز نرمتری دارند و ترکیب کردن رنگ آنها سادهتر است. همچنین احتمال پاک شدن و محو شدن آنها از سطح کاغذ نیز بیشتر است. ضمن اینکه نرمی مغز مداد، باعث شکنندگی بیشتر آن میشود.

مدادهای رنگی روغنی

در این نوع مدادهای رنگی، ماده غالب در مغز مداد روغن است البته موم نیز برای انسجام و کنار هم قرار گرفتن رنگدانهها وجود دارد. اما میزان روغن بیشتر است. این نوع مداد، مغزی مستحکمتر و سفت تری دارد اما به همین نسبت رنگ آن سختتر ترکیب میشود و مقاومتر است. رنگ این نوع مدادهای رنگی دیرتر پاک میشود و دربرابر آب نیز مقاومت بیشتری دارد.

معمولا برای انجام کارهای حرفهای، از هر دو نوع مداد رنگی استفاده میشود. از مدادهای روغنی برای رنگآمیزی و کشیدن خطوط و بخشهای ظریفتر که نیاز به وضوح بیشتری دارند و از مدادهای مومی برای رنگآمیزیهای زمینهای و گستردهتر.

کیفیت مداد رنگی

تعداد رنگهای مدادهای رنگی

تعداد رنگهای موجود در بستهها یا جعبههای مداد رنگی نیز مهم است. جعبههای مداد رنگی با برندهای مختلف در تعداد متنوعی عرضه میشوند. از جعبههای 6 رنگ تا جعبههای بزرگ 160 رنگ. در این بین معمولا از جعبههای با تعداد رنگهای کمتر و محدودتر برای کارهای معمولی و غیر حرفهای استفاده میشود و برای کارهای حرفهای از جعبههای با تعداد بالاتر. برای مثال معمولا برای مصارف دانشآموزی یک مداد رنگی 12 رنگ یا 24 رنگ کاملا پاسخو بوده و مناسب است.

اما ضمن اینکه به تعداد مدادهای موجود در یک جعبه مداد رنگی دقت میکنید، لازم است به طیف رنگیای که مدادها پوشش میدهند نیز دقت کنید. در این بخش نیز کاربرد شما از مدادهای رنگی، مشخص کننده انتخاب دقیقتری خواهد بود. اگر برای کار مشخصی قصد خرید مداد رنگی دارید و طیف رنگی مشخصی مدنظر شما است بهتر است جعبهای را که آن طیف را بیشتر پوشش میدهد خریداری کنید و اگر به انواع رنگها با تناژهای مختلف نیاز دارید، جعبهای با تنوع رنگ بالا را انتخاب کنید.

مداد رنگی حرفه ای

تناژ و طیف رنگی مدادهای رنگی

شفافیت رنگهای مداد های رنگی نیز بسیار مهم است. دقت داشته باشید که این موضوع حتی در مدادهای رنگی غیر حرفهای نیز اهمیت دارد. چرا که در نتیجه کار بسیار موثر است. گاهی برخی از مدادهای رنگی علاوهبر اینکه رنگدانههای کمتری دارند و رنگ آنها کمرنگ و بیروح است، رنگهایی کدر و مرده را روی کاغذ به نمایش میگذارند. این موضوع باعث میشود که انگیزه و هیجان کاربر، برای ادامه نقاشی، که کاری هیجانانگیز و جذاب است کاهش یابد.

بنابراین یک مدادنگی استاندارد و باکیفیت رنگهایی درخشان با جلوه کافی دارد. حتی اگر جعبهای از مدادهای غیرحرفهای باشد.

قیمت عمده مداد رنگی آریا

طول عمر مداد رنگی

طول عمر مداد رنگ و دوام آن نیز مساله دیگری است که هنگام خرید این نوع نوشتافزار باید مورد توجه قرار گیرد. ممکن است تصور کنید که دوام و عمر مدادهای رنگی قابل کنترل نیست و درهر حال همه مدادهای رنگی در فاصله زمانی مشخصی تمام میشوند. اما اینطور نیست. هرچه کیفیت و استحکام مغز مداد بهتر و بیشتر باشد، دیرتر نیاز به تراشیدن مجدد پیدا میکند. هرچه مغز مداد نرمتر باشد، احتمال شکستن آن هنگام تراشیدن و رنگآمیزی بیشتر بوده، همچنین با سرعت بیشتر مغزی مصرف شده و مداد نیاز به تراشیدن دوباره پیدا میکند. بنابراین هنگام خرید مداد رنگی باید دقت کرد که مغزی آن دوام و استقامت خوبی داشته باشد و بدنهاش نیز دراثر فشار و ضربه نشکند.

مداد رنگی فابر کاستل پلی کروم

برندهای مختلف مدادهای رنگی

برند مداد رنگی نیز از درجه بعدی اهمیت برخوردار است. برندها در کیفیت و قیمت نهایی انواع نوشتافزار بسیار موثرند. اما در این مورد خاص باید گفت، یک برند معتبر و معروف لزوما بهترین نیست. برای مثال مداد رنگی آریا ممکن است چندان شناخته شده نباشد، اما کیفیت بسیار خوب و استانداردهای بالایی دارد. اگر به برندها آشنایی کامل ندارید، بهتر است پیش از تصمیم به خرید تحقیقی کامل درمورد انواع برند مدادهای رنگی بکنید. سابقه برندها را بررسی کنید. از مصرف کنندههای قدیمیتر و حرفهای تر برندهای مناسبتر را جویا شوید. اگر قصد شروع کلاس حرفهای دارید، این سوال را از استاد خود بپرسید و از تجربه او کمک بگیرید.

چرا که تنوع برندهای مدادرنگیهای موجود در بازار بسیار بالا است.یک نکته بسیار بسیار مهم دیگر در این بخش، اصالت برند است. اگر قصد خرید از برندهای خارجی را دارید، حتما دنبال کنید تا بدانید که مشخصات جعبهها، بستهبندیها و علائم مدادهای اصل چیست. چرا که ممکن است یک جعبه مداد رنگی گران قیمت از برندی معتبر بخرید اما پس از استفاده متوجه کیفیت پایین آن شوید. این کیفیت پایین از تقلبی بودن مدادها یا ریمارک بودن آنها است. گاهی برخی از مدادهای رنگی تقلبی موجود در بازار بسیار به نمونههای اصل نزدیکند. اما نمونههای اصل معمولا یک نشانه مشخص را در بستهبندی یا خود مدادها دارند که با بررسی آنها میتوانید نسبت به خرید خود اطمینان حاصل کنید.

مداد رنگی آریا

قیمت مدادهای رنگی مختلف

درمورد قیمت انواع مداد رنگی باید گفت، برند مدادهای رنگی تاثیر مستقیمی بر قیمت آنها دارد. اما فراموش نکنید گرانترین مداد رنگی الزاما بهترین آنها نیست. در بسیاری مواقع، مدادهای رنگی با قیمت مناسبتر اقتصادیتر، ارزانترند چون برند شناختهشدهای ندارند یا برند آنها قدمت کمتری دارد.

برای مثال، گاهی قیمت یک جعبه مداد رنگی 24 رنگ ارزان، اما همچنان باکیفیت، بسیار کمتر از یک جعبه مداد رنگی 6 رنگ از یک برند معروف است. اما کیفیت آنها نیز مناسب و قابل قبول است و پاسخ نیاز شما را خواهد داد. اگر قصد خرید مداد رنگی غیرحرفهای دارید و آن را برای مصارف معمول میخواهید، این موارد بهترین گزینه برای شما خواهند بود. اما اگر بهدنبال مدادهای رنگی حرفهای برای کارهای تخصصی خود هستید، پرداخت هزینه بالای برندهای معتبر قابل قبول است. چرا که گاهی برخی از انواع مدادرنگیها با کیفیتها و کاراییهای مشخص را تنها یک نوع برند خاص عرضه میکند.

در این بین برای مثال ممکن است قیمت مداد رنگی فابر کاستل 12 رنگ، بسیار بالاتر از مدادهای رنگی برندهای ناشناختهتر باشد، اما درنهایت ارزش دربرابر خرید مداد رنگی فابرکاستل برای کارهای حرفهای،بیشتر است.

قیمت مداد رنگی فابر کاستل 12 رنگ

نکاتی دیگر درمورد خرید مداد رنگی

پس از بررسیهای انجام شده، اضافه کردن برخی نکات مهم که دقت به آنها هنگام خرید مداد رنگی به خرید بهتر کمک میکند، خالی از لطف نیست. این نکات عبارتند از:

شکل و فرم مداد رنگی

سعی کنید یک نمونه از مدادهای رنگی را در دست بگیرید و آن را امتحان کنید. فرم بدنه مداد رنگیها گرد و استوانهای و گاهی شش ضلعی است. باید دید شما با کدام فرم برای کارکردن راحتترید.

مداد رنگی 36 رنگ پلی کروم

جنس بدنه مداد رنگی

در سالهای اخیر مدادهای رنگی جدیدی تولید میشود که بدنه آنها از کاغذها یا روزنامههای باطله است. ساخت این نوع مداد رنگی نیاز به قطع درختان ندارد و آسیبی به محیط زیست نمیرساند. اگر به محیط زیست خود اهمیت میدهید بهتر است از این نوع مدادهای رنگی استفاده کنید.

مداد رنگی 120 رنگ پلی کروم

نوع بستهبندی مداد رنگی

نوع بستهبندی مدادهای رنگی بسیار متنوع است. باید دید کدام نوع برای مصارف شما کاربردیتر و مفید است. برای مثال، درمورد کودکان نمونههای دارای جعبههای فلزی استوانهای یا کتابی گزینههای مناسبتری هستند. چرا که در جابجایی مداوم کمتر آسیب دیده و دوام بیشتری دارند.

در کنار این موارد، خرید از فروشگاه معتبر و شناخته شده را نیز مدنظر قرار دهید. اینکار هم در زمینه ارائه مشاوره مناسب خرید برای انتخاب بهتر موثر است و هم درخصوص اصالت مدادهای رنگی بسیار کمک کننده و اطمینان بخش خواهد بود.

همچنین انصاف فروشنده در قیمتگذاری نیز میتواند به خرید یک جعبه مداد رنگی مقرون بهصرفه کمک کند. برای مثال میبینید که فروشندهای قیمت مدادهای رنگی آریا بهصورت تکی را نزدیک به قیمت عمده مداد رنگی آریا عرضه میکند.

قیمت عمده مداد رنگی آریا

سخن پایانی

درنهایت باید گفت، اگر قصد خرید مداد رنگی برای مصارف حرفهای و تخصصی را دارید، بهدنبال مدادهای ارزان نروید. این نوع مدادهای رنگی قابل اعتماد نیستند و میتوانند حتی شما را در خرید متضرر کنند. در این مواقع، اصل را بر کیفیت بیشتر بگذارید. درمورد خریدهای معمول غیرحرفهای نیز، بهدنبال نسخههای باکیفیت باشید اما مواردی که دربین محصولات اقتصادی و مقرون بهصرفه قرار میگیرند. فراموش نکنید خرید مدادهای رنگی بیکیفیت میتواند کودک شما را نسبت به نقاشی کشیدن دلسرد و مایوس کند. حال اینکه نقاشی و رنگآمیزی میتواند یک تفریح، آموزش و سرگرمی مفید و سودمند برای کودک شما باشد و خلاقیت او را شکوفا کند.

اینستاگرام ما را دنبال کنید

به این مقاله چه امتیازی میدی؟

کمترین
بیشترین
0
از 0 امتیاز
5
(0%)
4
(0%)
3
(0%)
2
(0%)
1
(0%)

نظرتان را راجب این مقاله به اشتراک بذارید!

شما هم نظر خودتون رو راجب این مقاله با ما و بقیه کاربران به اشتراک بگذارید.