چگونه بهترین دفتر مشق را انتخاب کنیم

از بین تمام نوشت ‌افزار هایی که برای مدرسه لازم است، باید بگوییم که دفتر مشق یکی مهم‌ترین آن‌ها است. دفتر مشق یار همیشگی دانش‌آموزان و دانشجویان است. تمام تمرین‌ها، تحلیل‌ها، بازی‌های کاغذی، خاطره‌های پایان شیطنت ‌های دانش‌آموزان و دانشجویان در برگه برگه‌ های دفتر مشق‌ های آن‌ ها انجام می‌شود.

به همین خاطر خرید دفتر مشق یکی از دغدغه‌های کسانی است که با درس خواندن و مدرسه یا دانشگاه رفتن سروکار دارند. اغلب پدرها و مادرها به‌ ویژه آن‌هایی که دانش ‌آموزان دبستانی دارند، با آغاز فصل تحصیلات به دنبال خرید دفتر‌هایی می‌گردند که از جهات مختلف نیازهای فرزندشان را تأمین کند.

مهم‌ترین نکاتی که برای انتخاب دفتر مشق باید بدانید.

انواع دفتر مشق

دفترهای مشق انواع گوناگونی دارند. هر یک از این دفترها ویژگی‌هایی دارند که با توجه به گروه سنی دانش‌آموز، سلیقه و خواستۀ شخصی و مسائلی که در این مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت، متفاوت و مناسب هستند.

ما در این مطلب تلاش کردیم تا بهترین نکات برای انتخاب بهترین دفتر برای فرزندانتان را گردآوری کنیم تا بتوانید با خیال راحت دفتری مناسب انتخاب کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع دفتر مشق و ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها آشنا شوید.

راهنمای خرید انواع دفتر مشق

هنگام خرید دفتر مشق به‌طور کلی باید چند نکته را در نظر گرفت؛ ابعاد استاندارد دفتر، صحافی و جلد دفتر، فاصلۀ خطوط از یکدیگر، وزن دفتر و تعداد برگه‌های آن. دربارۀ هر یک از این استاندارد ها به‌طور خلاصه توضیح می‌دهیم تا بهتر بتوانید ویژگی‌های یک دفتر خوب را بشناسید و با انواع دفتر آشنا شوید.

·ابعاد استاندارد:

دفترهای مشق ابعاد گوناگون بسیاری دارند. انتخاب ابعاد مناسب دفتر مشق به کاربرد آن برای دانش‌آموز و دانشجو برمی‌گردد؛ برای مثال اگر دانش‌آموز یا دانشجویی با حل مسائل زیاد سروکار داشته باشد، دفتری با ابعاد بزرگ مثل A4 برای او مناسب‌ تر است.

به‌طورکلی ابعاد دفتر ها به دو دستۀ A و B تقسیم می‌شود. دستۀ A همان ابعاد شناخته‌شدۀ A4، A3 و A5 است.

دفترهای سری B هم ابعاد گوناگونی دارند اما ابعاد دفتر مشق برای سری B معمولاً B5 است. دفترهای B5 اغلب طول ۲۵ و عرض ۱۷.۵ سانتی‌متری دارند. این ابعاد رایج‌ترین اندازه میان دفترهای مشق است؛ زیرا دانش‌آموز در صفحه‌ای با این ابعاد تمرکز و تسلط خوبی برای نوشتن دارد.

·صحافی دفتر:

صحافی نکتۀ مهمی در انتخاب انواع دفترها است. صحافی خوب دفتر باعث می‌شود برگه‌های دفتر به‌خوبی محافظت شوند و دفتر دوام مناسبی داشته باشد. این مسئله به‌ویژه برای دانش‌آموزان مقاطع پایین که ممکن است به‌ درستی از دفترهایشان نگه‌داری نکنند، اهمیت زیادی دارد.

انتخاب دفتری که درست و متناسب با شرایط صحافی شده است، باعث می‌شود درصورتی‌که به جدا کردن برگه نیاز بود، دفتر از هم گسسته نشود.

صحافی خوب همچنین باعث می‌شود دفتر به‌راحتی باز و بسته شود و نوشتن در آن برای دانش‌آموز یا دانشجو آسان باشد.

برخی دفترها به‌صورت عمودی و برخی افقی صحافی شده‌اند. انتخاب این مسئله به سلیقه و نوع نیاز مخاطب بستگی دارد.

·جلد:

جلد دفتر هم نکتۀ مهمی است که باید به آن توجه داشت. دفتر یار یک سال تحصیلی دانش‌آموز و دانشجو خواهد بود. برای همین طراحی بصری دفتر باید زیبا و دلنشین و مطابق با سلیقۀ محصل باشد. همچنین بهتر است جلد دفتر قابلیت پاک ‌شدگی خوبی هم داشته باشد تا اگر کثیف شد، بتوان آن را به‌راحتی تمیز کرد.

جلدهای پلاستیکی ازنظر استحکام و قابلیت تمیز شدگی در ارجحیت قرار دارند. پس از جلدهای پلاستیکی، دفترهایی با جلد مقوایی و روکش پلاستیکی خوب است. اگر هیچ ‌یک از این دو مدل جلد در دسترس نبود، می‌توانید با جلد پلاستیکی دفتر را جلد کنید تا هم دوام و استحکام آن بالا برود و هم برای تمیز کردن دچار مشکل نشوید.

·فاصلۀ خطوط از یکدیگر:

فاصلۀ خطوط استاندارد در دفترهای مشق، مختلف است که هر کدام متناسب یک مقطع درسی است. فاصلۀ میان خطوط اغلب دفتر مشق‌ها یک سانتی‌متر است. گفتیم که رایج‌ترین دفتر، دفترهایی با ابعاد B5 است. تعداد خطوط این دفترها اغلب بین بیست تا بیست‌وپنج خط با فاصلۀ یک سانتی‌متری است.

فاصلۀ خطوط بیشتر برای سال‌های آغاز مدرسه مناسب‌تر است تا دانش‌آموزان بتواند برای نوشتن فضای کافی داشته باشند. هرچه محصل‌ها نسبت به نوشتن تسلط بیشتری پیدا کنند، می‌توانند از دفترهای متناسب با دستخط خودشان و با فاصلۀ خطوط مختلف استفاده کنند.

·وزن و تعداد برگه‌ها:

ضخامت کاغذ استفاده ‌شده در دفتر، نوع جلد و تعداد برگه ‌های دفتر در وزن کلی دفتر مؤثر است. هرچه وزن دفترها بیشتر باشد، دانش‌آموزان باید کیف ‌های سنگین‌تری حمل کنند. سنگینی کیف به‌ویژه برای دانش‌آموزان دبستانی سخت است. به همین خاطر انتخاب دفتری سبک به کاهش وزن کیف حمل‌شده کمک بسیاری می‌کند.

استفاده از کاغذهای شصت گرمی برای دفتر مشق انتخاب مناسبی است. کاغذهای 60-70 گرمی سبک هستند و در کاهش وزن دفتر کمک شایانی می‌کنند.

مهم‌ترین نکاتی که برای انتخاب دفتر مشق باید بدانید.

دفتر خط دار

انواع دفتر مشق

دفترهای مشق انواع مختلفی دارند. هر یک از این دفترها متناسب ویژگی‌های ظاهری و کاربردی که دارند، برای گروه‌های سنی و مقاطع گوناگون تحصیلی استفاده می‌شوند. با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی انواع دفترها برای دانش‌آموزان و دانشجوها بپردازیم.

1.دفتر مشق دخترانه

دفترها هم می‌توانند روح داشته باشند. استفاده از رنگ‌ها، طراحی‌ها، شکل ظاهری و مسائلی ازاین‌دست، می‌تواند دفترها را دخترانه یا پسرانه کند. اگر دوست دارید دفتر مشقی دخترانه بخرید باید به‌ ظاهر ملیح، رنگ‌های ملایم و طراحی‌های ظریف و دخترانۀ آن توجه کنید.

اگرچه بهتر است بچه‌ها در انتخاب دفتر موردعلاقۀ خود آزاد باشند، اما انتخاب دفتری با این مشخصات، ظاهری دخترانه به دفتر می‌دهد.

طیف رنگ‌های ملایم مانند یاسی، زرد، صورتی، آبی آسمانی و… برای دفترهای دخترانه استفاده می‌شود. استفاده از المان‌هایی که اغلب دخترها به آن‌ها توجه نشان می‌دهند مانند عروسک‌ها، فضای پرگل، پاپیون و… نیز می‌تواند ظاهری دخترانه به دفتر بدهد.

2.دفتر مشق پسرانه

دفترهای پسرانه اغلب ظاهری بازیگوشانه ‌تر و رنگ‌هایی تند و تیره‌تر دارد. اغلب پسرها به طرح ‌های ماشینی، فضانوردی، فنی و… علاقه دارند. اگر دوست دارید دفتر پسرانه بخرید توجه به‌ظاهر، رنگ‌های استفاده‌ شده، المان‌های گرافیکی و… پسرانه اهمیت دارد.

رنگ‌های قهوه‌ای، سورمه ‌ای، قرمز و… از جمله رنگ‌ هایی است که در اغلب لوازم پسرانه یافت می‌شود. به همین دلیل دفترهایی با این تم رنگی معمولاً دفتری پسرانه قلمداد می‌شوند.

این‌طور نیست که رنگ‌ها یا مشاغل به دخترها یا پسرها اختصاص داشته باشند؛ اما اغلب برای تفکیک اجناس گوناگون مثل دفترها، رنگ‌بندی‌ها و طراحی‌ها در طبقه‌بندی خاصی به دخترانه و پسرانه تقسیم می‌شوند.

مهم‌ترین نکاتی که برای انتخاب دفتر مشق باید بدانید.

دفتر دخترانه و پسرانه

3.دفتر فانتزی دخترانه پسرانه

دفترهای فانتزی از انواع پرطرفدار دفتر مشق هستند. در طراحی بصری دفترهای فانتزی از المان‌های گرافیکی و خیالی استفاده شده است. این تصاویر هم می‌توانند دخترانه یا پسرانه باشند یا حتی طراحی فارغ از جنسیتی داشته باشند که برای سنین مختلف و جنسیت ‌های گوناگون کاربردی است.

طراحی دفترهای فانتزی می‌توانند غیر رئالیستی و کاملاً تخیلی باشند. این طراحی ‌ها به ‌گونه‌ای هستند که از هر سن و سالی و برای هر کاری می‌توانند استفاده شوند. به همین دلیل دفترهای فانتزی می‌توانند طیف گسترده‌ای از سلیقه‌های گوناگون را پوشش دهند. فرقی نمی‌کند دانشجو باشید، دانش‌آموز دبیرستان یا دبستان باشید، کارمند باشید یا خانه‌دار. در میان طرح‌های فانتزی می‌توانید دفتر مدنظر خود را پیدا کنید.

4.دفتر مشق سیمی

گفتیم که صحافی یکی از نکات مهمی است که هنگام خرید دفتر مشق مناسب باید به آن توجه کنید. یکی از انواع صحافی‌های خوب برای انواع دفترها، صحافی سیمی است. دفترهای سیمی به‌راحتی باز و بسته می‌شوند. به همین دلیل برای نودانش‌آموزانی که هنوز به نوشتن و کار با دفترها مسلط نیستند، می‌تواند گزینۀ مناسبی باشد. همچنین به دلیل استفاده آسان و کم جا برای دانشجویان نیز راحت است.

سیمی بودن دفترهای مشق ویژگی‌ها مثبت یک صحافی خوب را دارد. برگه ‌های این دفترها به ‌راحتی جدا می‌شوند؛ به همین خاطر کاملاً مناسب حل تمرین و امتحان‌های کلاسی هستند.

این دفترها اغلب جلدهای محکمی هم دارند که باعث استحکام دفتر می‌شود. بهتر است از دفترهای سیمی مارپیچ استفاده کنید که برگه‌ها را به‌خوبی نگه می‌دارد و مانع پاره شدن بیش‌ازحد صفحات دفتر می‌شود.

مهم‌ترین نکاتی که برای انتخاب دفتر مشق باید بدانید.

دفتر سیمی دوبل

5.دفتر مشق حاشیه دار

دفترهای مشق طراحی‌های متنوعی دارند. برخی از آن‌ها ساده و بدون حاشیه هستند و برای فعالیت دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشجویان مناسب‌اند. برخی دیگر حاشیه‌های ساده و مرتبی دارند که به‌ویژه برای دانش‌آموزان راهنمایی مناسب است که با آن یاد بگیرند مرتب و تمیز بنویسند.

برخی از دفترها نیز حاشیه‌هایی پرنقش ‌و نگار یا حتی فانتزی دارند. حاشیه‌های کارتونی و کودکانۀ این دفترها برای دانش‌آموزان اوایل ابتدایی می‌تواند استفاده شود.

دفترهایی که حاشیه‌های زیادی دارند برای تمرین مناسب نیستند؛ زیرا تمرکز محصل را از تمرین به طراحی‌ها جلب می‌کند. اگر دفتر حاشیه‌دار دوست دارید، بهتر است از مدل‌های سادۀ آن برای تمرین و مسائل درسی استفاده کنید و حاشیه‌های فانتزی را برای کارهای خلاقانۀ خود بگذارید.

قیمت دفتر مشق

دفترهای مشق انواع مختلفی دارند که هر یک ویژگی‌های گوناگونی هم دارد. هر یک از این دفترها متناسب مواد مصرفی، رعایت استانداردهای کیفی و تعداد صفحات و برندشان قیمت ‌های گوناگونی دارند.

اما یک نکتۀ همیشگی دربارۀ قیمت دفترها وجود دارد و آن این است که صحافی خوب، سیمی یا چسبی بودن دفتر، جلد پلاستیکی یا کاغذی، طراحی پیچیده یا ساده، کاغذ مرغوب، تعداد برگه‌های آن و… در بالا و پایین شدن قیمت دفتر تأثیرگذارند.

برای خرید یک دفتر با قیمت مناسب و کیفیت خوب، بهتر است از برندهای (پاپکو,الیپون,سیبو,دات نوت, سویل,ایلیا و …) شناخته ‌شده خرید کنید تا از تضمین کیفیت و تولید آن مطمئن باشید.

دفاتر کلاسوری

دفترهای کلاسوری و کلاسورها از انواع دفترهایی هستند که برای دانش‌آموزان مقاطع دبیرستان و دانشجویان بسیار مناسب ‌اند. جا به ‌جایی برگه‌ ها، تقسیم‌ بندی، اضافه کردن و کم کردن برگه‌ ها، نگه‌ داری خودکار و مسائلی ازاین‌دست از قابلیت‌های دفترهای کلاسوری و کلاسورها است.

دفاتر کلاسوری با کلاسورها تفاوت‌هایی هم دارند. گنجایش دفاتر کلاسوری کمتر از کلاسورها است. دفاتر کلاسوری معمولاً تا دویست برگ در خود جای می‌دهند درحالی‌که کلاسورها بسته به ابعادشان تعداد برگه‌های بسیار زیادی را نگه‌داری می‌کنند.

کلاسورها اغلب دو یا چهار حلقه دارند که به شکل D یا O هست؛ اما دفترهای کلاسوری (بسته به ابعادشان) 20-26-30 حلقه نگه‌داری کاغذ دارند که عملکردی مشابه دفترهای سیمی دارد.

کلاسورها به دلیل نوع و تعداد حلقه‌هایشان قابلیت نگه‌داری هر برگۀ پانچ شده‌ای را دارند؛ اما دفترهای کلاسوری نمی‌توانند هر برگه‌ای را نگه‌دارند زیرا تعداد حلقه‌های نگه‌دارندۀ آن‌ها متناسب با شکل و نوع خاصی از برگه‌ها است.

ابعاد کلاسورها نیز متفاوت از دفترهای کلاسوری است. دفترهای کلاسوری استاندارد در سایز‌های B5 (سایز رایج برای دفترها) و A4 و گاهی A5 تولید می‌شوند.

کلاسورها معمولاً در ابعاد A3، A4 و در مواقعی A5 تولید می‌شوند.

جنس کلاسورها نیز متنوع‌ تر از دفترهای کلاسوری است. به این دلیل که کلاسورها گاهی به‌عنوان ابزار بایگانی اوراق و اسناد استفاده می‌شوند، از جنس‌های متنوعی هم ساخته می‌شوند. کلاسورها می‌توانند چوبی، ورنی، چرمی، پلاستیکی یا مقوایی باشند.

اما دفترهای کلاسوری به این دلیل که اغلب کاربردی تحصیلی دارند، از انواع مواد پلاستیکی، فوم یا مقوا ساخته می‌شوند.

کلاسورها ممکن است قاب داشته باشند اما دفاتر کلاسوری قاب ندارند و همانند دفتر‌هایی مقاوم ‌تر هستند.

اکنون‌که تفاوت کلاسور و دفاتر کلاسوری را گفتیم، به بررسی انواع این دفترها می‌پردازیم.

1.دفتر دانشجویی بزرگ

دانشجوها در هر ترم باید حجم زیادی از مطالب را مطالعه و یادداشت کنند. دفترهایی که در دوران مدرسه از آن‌ها استفاده می‌کردند، در ایام دانشجویی چندان کفایت نمی‌کند. برای یک دانشجوی پرمشغله انواع دفترهای دانشجویی می‌توانند گزینه‌های مناسب‌تری باشند.

دفترهای دانشجویی ویژگی‌های مشترکی بین کلاسور و دفترهای سیمی دارند. دفترهای دانشجوی بزرگ هستند و حجم مطالب زیادی را می‌توانند در خود جای دهند؛ ویژگی جابه‌جایی و کم کردن و اضافه کردن کاغذ در این دفترها کمک می‌کند تا دانشجوها حجم مطالب درسی گوناگون خود را به‌خوبی سازمان‌دهی کنند. قابلیت تقسیم‌بندی دفترهای دانشجویی نیز به دانشجویان کمک می‌کند به‌جای چندین دفتر گوناگون، از یک دفتر کلاسوری دانشجویی استفاده کنند.

دفتری با این ویژگی‌ها برای وضعیت درسی دانشجوها کاملاً مناسب است. به همین خاطر اگر دانشجو هستید، با توجه به تعداد درس‌هایی که به دفتر نیاز دارند، می‌توانید از یک یا دو دفتر دانشجویی بزرگ استفاده کنید.

مهم‌ترین نکاتی که برای انتخاب دفتر مشق باید بدانید.

کلاسور دانشجویی

2.کلاسور دانشجویی دخترانه

پیش‌ازاین دربارۀ ویژگی‌های مثبت کلاسور صحبت کردیم. کلاسورها و دفترهای کلاسوری می‌توانند جایگزین بسیار مناسبی به‌جای دفترهای صد برک و دویست برگ برای دانشجوها بشوند.

امروزه تنوع بی‌نظیری در طرح‌ها و مدل‌های کلاسور به وجود آمده است. بسیاری از این طرح‌ها هم کاملاً دخترانه و زیبا، هم مناسب فضای دانشگاه هستند. کلاسورهای دانشجویی دخترانه در سبک‌های، طراحی‌ها و مدل‌های گوناگونی در بازار عرضه شده‌اند. کلاسورهایی با پوشش پارچه‌ای زیبا و گل‌دار، کلاسورهایی با رنگ‌های زیبا و آرامش ‌بخش، کلاسورهایی با طراحی‌های فانتزی یا عروسی و صدها مدل گوناگون از کلاسورهای دخترانه وجود دارند.

اگر دوست دارید به‌جای اینکه هر ترم چندین دفتر بخرید همۀ درس‌هایتان را در یکجا ذخیره کنید، کلاسورهای دانشجویی دخترانه مناسب‌ترین انتخاب برای شما خواهد بود. با توجه به تنوعی هم که در ارائۀ طرح‌های زیبای این کلاسورها وجود دارد، دست شما برای انتخاب کلاسور دوست‌داشتنی‌تان کاملاً آزاد است.

3.دفتر مشق فانتزی دانشجویی

برخی از رشته‌های دانشگاهی نیاز مبرمی به یادداشت کردن و نوشتن ندارند. برخی دانشجوها هم علاقه‌ای به نوشتن مطالب در دفتری جداگانه ندارند و ترجیح می‌دهند با برگه‌های یادداشت داخل کتاب مطالب مدنظرشان را یادداشت کنند.

برای این دسته از دانشجویان استفاده از یک کلاسور بزرگ یا دفترهای کلاسوری چندان توجیهی ندارد. به همین دلیل دفتر مشق می‌تواند گزینۀ مناسب‌تری برای این دسته باشد. دفتر مشق دانشجویی ازنظر ابعاد و استانداردهای کیفی، تفاوت چندانی با دفتر مشق‌های دیگر ندارد.

اما طراحی دفتر مشق‌ها برای دانش‌آموزان و دانشجویان می‌تواند کاملاً متفاوت از هم باشند. دفتر دانشجویی نیز می‌تواند طراحی‌هایی رئال، کارتونی، فانتزی و… داشته باشد. اگر شما هم طرفدار دفتر مشق دانشجویی فانتزی هستید، خوب است بدانید در بازار تولید انواع دفتر مشق‌ها تنوع خوبی برقرار است.

شما می‌توانید دفترهای مشق دانشجویی را با هر مدلی که دوست دارید، داشته باشید. دفترهای فانتزی نیز در میان دانشجویان طرفداران بسیاری دارد. دفترهای مشق فانتزی دانشجویی بسیاری وجود دارند که در عین زیبایی و رنگ‌بندی مناسب، مناسب محیط دانشگاهی هم هستند.

اگر شما هم دانشجویی هستید که دفترهای فانتزی را دوست دارید، به بازار سری بزنید و از مسان هزاران دفتر گوناگون مناسب‌ترین آن‌ها را برای خودتان انتخاب کنید.

مهم‌ترین نکاتی که برای انتخاب دفتر مشق باید بدانید.

دفترهای مشق

4.بهترین دفتر برای جزوه نویسی

جزوه نویسی یکی از رایج ‌ترین کارهایی است که دانشجویان در کلاس‌های گوناگون خود باید انجام دهند. ممکن است یک دانشجو در هر ترم واحد های درسی گوناگونی داشته باشد. اگر بخواهید برای هر درس یک دفتر جداگانه بردارید، در یک هفته شاید به ده ‌ها دفتر برای جزوه نویسی هر درس نیاز داشته باشید.

برای اینکه مشکل تعداد دفترها برای دانشجویان حل شود، پیش‌تر انواع کلاسور و دفترهای کلاسوری را معرفی کردیم و ویژگی‌ها و تفاوت ‌های آن‌ ها را برشمردیم. در این بخش می‌خواهیم ویژگی‌های دفتری را بگوییم که دانشجویان برای جزوه نویسی می‌توانند از آن استفاده کنند.

ویژگی‌های دفتر جزوه نویسی

جزوه‌های هر درس ممکن است بیشتر یا کم ‌تر ازآنچه مد نظر داشتید بشود. به همین دلیل یکی از ویژگی‌ های بهترین دفتر برای جزوه نویسی این است که بتوان تعداد برگه‌های آن را کم یا زیاد کرد.

دانشجویان در هفته تعداد زیادی کلاس دارند که استفاده از دفترهای جداگانه برای آن‌ها سخت است. پس یکی دیگر از ویژگی‌های دفتر جزوه نویسی خوب این است که قابلیت تقسیم ‌بندی داشته باشد. این تقسیم ‌بندی اغلب با تلق‌های رنگی انجام می‌شود.

ابعاد دفتر جزوه نویسی باید به‌گونه‌ای باشد که برای رسم نمودار، تحلیل‌های بلند بالا و محتواهایی مانند این کفایت کند.

دفتر جزوه نویسی اغلب باید همراه دانشجو باشد. پس برای راحتی کار لازم است ابعاد دفتر مناسب کیف ‌های دانشجویی باشد؛ وزن آن به اندازه ‌ای باشد که دانشجوها برای حمل آن سنگینی زیادی را متحمل نشوند؛ برای حفاظت مناسب از محتوای دفتر جزوه نویسی، بهتر است جلد آن از مواد سخت مانند چوب، پلاستیک فشرده یا مقواهای محکم باشد.

شیرازۀ دفتر جزوه نویسی بسیار مهم است؛ زیرا از بیرون ریختن و گم شدن برگه‌ها جلوگیری می‌کند. اگر از کلاسور یا دفترهای کلاسوری استفاده می‌کنید حتماً دقت کنید تا شیرازۀ آن کاملاً محکم چفت ‌و بست شود.

داشتن جیب‌ها و محفظه‌های داخلی یک ویژگی مفید و پوئن مثبت برای دفترهای جزوه نویسی است.

قیمت دفتر کلاسوری

قیمت دفتر کلاسوری نیز مانند دفتر مشق متغیر است. این تغییر قیمت به عوامل گوناگونی بستگی دارد. برای مثال برند سازندۀ دفتر کلاسوری عامل تعیین‌کننده‌ای در قیمت این محصولات است. مواد به‌کار رفته در دفترهای کلاسور و کلاسورهای دخترانه نیز در تعیین قیمت نقش مهمی دارند.

اگر جلد این دفترها از پلاستیک یا مقوای سخت باشد قیمت آن‌ها به ‌مراتب کم‌تر از زمانی است که جلد چرمی یا چوبی داشته باشند.

قیمت دفتر کلاسوری دخترانه به نوع طراحی آن نیز بستگی دارد. طرح‌های گرافیکی پرکار، روکش پارچه ‌ای داشتن و مسائلی ازاین ‌دست ازجمله عوامل تعیین‌کنندۀ قیمت کلاسورها هستند.

اگر چه اغلب داخل کلاسور و دفتر کلاسوری یک بسته کاغذ مناسب آن نیز وجود دارد اما به‌طورکلی قیمت کاغذ از قیمت کلاسور و دفتر کلاسوری جداگانه محاسبه می‌شود. چراکه کاغذ مناسب را هر بار جداگانه می‌توان خریداری کرد.

سخن آخر

انواع دفتر مشق‌ها، کلاسورها، دفترهای کلاسوری و… همگی برای نوشتن در مقاطع تحصیلی گوناگون، کلاس‌ها و دوره‌های مختلف استفاده می‌شوند.

برای اینکه دفتری مناسب بخرید به ویژگی‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، توجه کنید. ابعاد، وزن، نوع جلد، ضخامت کاغذ و… تعیین می‌کنند که یک دفتر برای چه سنی مناسب است؛ در چه مقطع تحصیلی کاربردی است؛ چه قدر دوام و استحکام دارد؛ چه قیمتی دارد و… .

دفترها برای مدت زیادی هم‌ سفر درس و کار ما هستند. انتخاب دفتری زیبا که از دیدن آن به شوق بیاییم، کمک می‌کند تا لحظات درسی خوبی را پشت سر بگذاریم. یک دفتر خوب می‌تواند یادگاری زیبا و ارزشمند باشد تا سال‌ها بعد با خوشحالی از آن‌ها استفاده کنیم.

در انتخاب دفتر برای سنین گوناگون هم باید دقت شود. کودکانی که در آغاز راه آموختن و نوشتن هستند به دفترهایی محکم و بادوام نیاز دارند تا در برابر شیطنت‌ها و تمرین‌های آن‌ها به‌خوبی دوام بیاورند.

و درنهایت از زیبایی بصری غافل نشوید. طراحی‌های زیبای فانتزی و گرافیکی کمک می‌کند تا با لبخند دفتر خود را باز کنید و از استفادۀ آن لذت ببرید.

خوشحال می‌شویم که در بخش نظرات، دیدگاه‌ها و تجربه‌های خود از خرید دفتر را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.